Hong Kong-redare är för lågsvavligt tvärtemot ICS

Hong Kong Shipowners Association (HKSOA) gör i ett uttalande mycket klart att organisationen inte håller med ICS tidigare uttalande om att sjöfarten inte kan gå över till lågsvavligt bränsle. ICS antydde i sitt uttalande att de representerade hela industrins åsikt.– Vi ser det som att ICS uttrycker ICS:s ståndpunkt, och att andra inom industrin har andra ståndpunkter, säger Arthur Bowring, vd på HKSOA till SST.HKSOA anser att sjöfarten ska vara aktiv i sitt arbete för att minska sina utsläpp och att det enda sättet är att gå över till lågsvavligt bränsle, och att det bör vara en gräns på högst en procent svavel i bränslet. Den gränsen anser organisationen ska gälla globalt, utan gränser eller zoner.”Organisationen stödjer inte användningen av scrubbers eller annan teknologi som möjliggör fortsatt användande av tjockolja i fartygsmaskiner. Fartyg har förbränt raffinaderiernas restprodukter länge nog, och redare och besättningar välkomnar användning av renare bränslen, som inte kräver omfattande behandling innan de kan användas”, skriver HKSOA i sitt pressmeddelande.Frågan är högaktuell nu i veckan när European Maritime Safety Agency (EMSA) har konferens i Lissabon om sjöfartens utsläpp.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]