Anne Steffensen, vd för Danish Shipping.
Anne Steffensen, vd för Danish Shipping.

Kategori: Ett samtal med

Hon vill se tuffare globala regleringar

Skarpa globala regelverk för sjöfartens koldioxidutsläpp är nödvändiga för att säkerställa att det inte skapas osund konkurrens mellan länder. Det säger Anne Steffensen, vd för Danish Shipping som vill driva på IMO:s arbete.
Att sjöfart länge har varit en viktig industri i Danmark märks när man närmar sig branschorganisation Danish Shippings huvudkontor i centrala Köpenhamn. Föreningen huserar i en minst sagt imponerande stenbyggnad från 1921 som rymmer enorma salar och guldpläterade kristallkronor. Till och med badrummen är värda ett besök i sig.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] varit en viktig industri i Danmark märks när man närmar sig branschorganisation Danish Shippings huvudkontor i centrala Köpenhamn. Föreningen huserar i en minst sagt imponerande stenbyggnad från 1921 som rymmer enorma salar och guldpläterade kristallkronor. Till och med badrummen är värda ett besök i sig.

– Det är en väldigt traditionsrik byggnad, men verksamheten som vi bedriver är väldigt modern, och vi vill ligga i takt med tiden, säger föreningens vd Anne Steffensen när hon tar emot Sjöfartstidningen för att ge sin syn på den danska sjöfartens utmaningar.

Förra året firade hon tioårsjubileum på posten som ledare för den danska rederi­näringen. Hon tillträdde efter en karriär inom den danska utrikesförvaltningen och kom direkt från att ha varit Danmarks ambassadör i Storbritannien. Under åren hon har verkat inom sjöfarten har mycket förändrats, berättar Anne Steffensen.

– När jag tillträdde för tio år sedan var det ingen som pratade om klimatet, och det var inte heller prat om att få in fler kvinnor i sjöfarten. Det var en ganska pessimistisk tid då många rederier hade drabbats hårt av finanskrisen. Idag ser läget helt annorlunda ut. Från 2008 och framåt har det istället varit en enorm uppgång där rederier har vågat satsa och beställa nya fartyg.

Efter att branschen övervunnit utmaningarna som uppstod under covid tjänar de danska rederierna just nu riktigt bra med pengar. Samtidigt står man inför samma stora utmaning som hela den globala industrin när det gäller omställningen till fossilfrihet och jakten på alternativa drivmedel.

– I den danska sjöfartsindustrin ser vi nu att en del av de här pengarna kan gå till att investera i den gröna omställningen. Jag känner att det finns en optimism om att vi faktiskt kan lyckas med det här.

Hon och Danish Shipping driver på för att det ska skapas internationella regleringar som sätter en global standard för sjöfartens utsläpp och kostnader. Det handlar i slutänden om att förhindra att det uppstår en osund konkurrens.

– Det kommer att vara riktigt dåligt för oss alla i sjöfartsindustrin om konkurrensen handlar om att vissa delar av världen inte minskar koldioxidutsläppen i samma omfattning och i samma takt som andra delar.

Danmark är ett litet land, men en maritim supermakt. När International Chamber of Shipping (ICS) publicerade sin årliga Flag State Performance Table var Danmark en av endast tretton flaggstater som har ”gröna” indikatorer för alla de kriterier som används. Prestandatabellen illustrerar i vilken utsträckning flaggstaterna följer internationella sjöfartsavtal, regler och föreskrifter. Så vad är då förklaringen till att man står sig så starka i internationellt perspektiv?

– Först och främst tror jag att en av de stora sakerna med den danska flaggan är att det är en kvalitetsflagga. Det är ett mycket starkt samarbete mellan regering och myndigheter, fartygsägarna, men faktiskt också fackföreningarna, säger Anne Steffensen.

– Jag tror att om man går 30 år tillbaka i tiden, så var den danska och den svenska handelsflottan i princip på samma nivå. Det som sedan har hänt i Danmark är att en bred majoritet i parlamentet under årens lopp har beslutat att de vill utveckla den danska sjöfarten och se till att vi har samma stabila ramvillkor som i andra stora sjöfartsnav, både i Europa och i Asien. Den andra saken är att samarbetet mellan rederierna i branschen har varit extremt starkt här. Jag tror att den typen av samarbete i frågor som inte handlar om konkurrens är helt avgörande.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]