Efter att ha arbetat som styrman inom kryssningsindustrin fick Lina Beckman chansen att ta ett jobb iland som inspektör på Icon of the Seas i Åbo.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Reportage

Hon inspekterade Icon of the Seas

Få människor har lika stor detaljkunskap om Icon of the Seas som Lina Beckman från Göteborg. Under ett halvår har hon arbetat som inspektör ombord och har fått se ställen ombord som få andra får.
Efter att ha arbetat som styrman under sju år på både expeditionskryssningsfartyg, medelstora kryssningsfartyg och det lyxiga lägenhetsfartyget The World under mer än två år, kände Lina Beckman från Göteborg för att prova något nytt. Då dök chansen upp att ta ett jobb iland för Royal Caribbean International i Åbo på Meyer Turku och bygget av Icon of the Seas.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]
Lina Beckman har inspekterat Icon of the Seas på många annorlunda ställen, här på Aquadome. Foto: Privat.

Efter att ha arbetat som styrman under sju år på både expeditionskryssningsfartyg, medelstora kryssningsfartyg och det lyxiga lägenhetsfartyget The World under mer än två år, kände Lina Beckman från Göteborg för att prova något nytt. Då dök chansen upp att ta ett jobb iland för Royal Caribbean International i Åbo på Meyer Turku och bygget av Icon of the Seas.

– Jag blev kontaktad med en förfrågan om jag ville och vem kan tacka nej till att jobba med världens största kryssningsfartyg. Det kändes coolt så jag tog chansen och flyttade till Finland, säger hon.

I juni 2023 fick Lina Beckman anställning som Superintendent deck hos Royal Caribbean Internationals siteteam på varvet i Åbo. Lina Beckman arbetade i projektet fram till fartygets leverans i slutet av november. Och lite till.

– Jag följde med fartyget till Cadiz i Spanien och stannade där tills hon lämnade precis före jul. Jag skulle egentligen ha seglat med till Miami, men jag hade gjort lite för många timmar så jag var tvungen att ta ledigt, säger hon.

Kan fartyget i detalj

Lina Beckmans roll var att göra inspektioner ombord av olika däcksrelaterade installationer. Mycket har handlat om att inspektera de olika säkerhetssystemen som finns ombord.

– Jag hade exempelvis ansvaret för att kolla alla brandsläckare och brandslangar, alla branddörrar och alla utrymningsskyltar, så det har varit mycket springande ombord. Om det är någon som kan det här fartyget så är det nog jag, säger hon.

Jobbet gick ut på att gå igenom och godkänna de olika installationerna inom respektive område allteftersom de blev klara.

– Det har handlat om allt från att kolla så att ritningarna stämmer till att gå ombord och inspektera installationernas funktionalitet. När vi skriver under det sista pappret betyder det att rederiet tar över just de grejerna från varvet, säger hon.

Icon of the Seas vid kaj på ön Coco Cay, Perfect Day i Bahamas. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Totalt var de ett tjugotal personer som arbetade med att inspektera och godkänna fartyget. På däcksidan var de bara fyra personer totalt, vilket innebar att de ibland fick ta hjälp av fartygets besättning för att göra en del inspektioner. Det hände Lina Beckman när det gällde att granska fartygets 1.400 balkonger. 

– Där behövdes det hjälp för att hinna med alla så då fick jag lära upp personer från besättningen som kunde titta på dem utifrån de kriterier som rederiet kommit överens med varvet om, säger hon.

Just när det gäller balkongerna skedde inspektionerna i olika faser av byggnationen, exempelvis när de enbart bestod av rent stål.

– Då kollar man så att stålet är okej. Nästa steg är att kolla så att Bolidtgolven har lagts rätt, att de har målat allt rätt, att glaset i balkongräcket ser okej ut, att det finns lampor som fungerar och att de har installerat högtalare med mera, säger hon.

När det närmade sig att mönstra av i Cadiz fick Lina Beckman ett kvitto på att hon utfört sitt uppdrag med största noggrannhet.

– Icon of the Seas är det av Royals alla nybyggen som gått igenom US Coast Guards inspektion bäst när det gäller säkerhetsaspekten, säger hon. 

Krävs kunskap om gällande regler

Kring många av säkerhetssystemen på fartyget var det extra noga att allt blev rätt, inte minst eftersom det ligger både amerikanska och internationella regler till grund för hur det ska se ut och fungera ombord. Ett exempel är alla branddörrar. 

– Där är det väldigt viktigt att allt blir rätt, så när man inspekterar den typen av säkerhetsutrustning gör man det tillsammans med klassen, i det här fallet DNV. Då ska båda parterna godkänna att det följer det gällande regelverket. Det gör att det är en hel del regler man -måste kunna, exempelvis när det gäller vilket håll en branddörr ska öppnas åt, om den ska ha slanggenomgång, magnet eller kunna stängas från bryggan, säger Lina Beckman.

Stod ensam på promenaden 

Många av säkerhetssystemen är svåra att testa samtidigt som det pågår andra arbeten ombord på fartyget med så många människor ombord. Därför har mycket arbete med vissa inspektioner skett kvällstid när det varit lugnare, exempelvis tester av hur fartygets säkerhetssystem fungerar vid en blackout. För Lina Beckmans del innebar det kontroller av utrymningsskyltar och nödbelysning.

– Jag gick en sådan runda tillsammans med fartygets Staff Captain och Chief Officer Safety och det är ett sådant minne jag verkligen kommer att komma ihåg. Plötsligt stod vi mitt på Royal Promenade helt ensamma eftersom det var sent på kvällen och vi skickat ut resten av besättningen. Det var bara vi tre där och det kändes som något unikt som inte kommer att hända speciellt ofta igen, säger hon.

Allteftersom uppdraget fortskred mönstrade fler i besättningen på fartyget. Som utbildad styrman hade Lina Beckman svårt att hålla sig undan att besöka bryggan, särskilt under seglingen från varvet i Åbo ner till Spanien.

– Jag umgicks mycket med styrmännen ombord, även om jag tyckte det kändes väldigt skönt att slippa gå vakt och istället bara kunna gå upp på bryggan och kolla läget. Det var verkligen kul att se hur de har moderniserat bryggan med alla stora skärmar och hur de sitter. Det skiljer sig väldigt mycket mot hur det brukar se ut inom kryssningssegmentet och det märks att Royal samlat in och lyssnat på önskemålen från styrmännen, säger hon.

Jobbar med betydligt mindre fartyg på Tjörn

Nu har Lina Beckman bytt världens största kryssningsfartyg mot att istället jobba med betydligt mindre fartyg hos Swede Ship på Tjörn. Men hon har många minnen som hon kommer att bära med sig från tiden med Icon of the Seas, inte minst känslan av att ha varit på ställen ombord på världens största kryssningsfartyg som få människor kommer att få se.

– Detta har verkligen varit ett once in a lifetime-jobb. Jag har klättrat på ställen där de flesta aldrig kommer att få klättra, exempelvis på Aquadome där det finns ett säkerhetsräcke som går runt där man sätter en sele vid underhållsarbete. Det har jag inspekterat, säger hon.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]