Holy House skrotar Snow Land

Stockholmsrederiet Holy House, med inriktning på kyltrafik, säljer ett av sina kylfartyg, Snow Land (byggd 1972), för upphuggning i Indien för en icke offentliggjord summa.– Det beror helt enkelt på omfattande klasskrav. Det är en gammal kylbåt och kräver stora mätprocedurer, man måste ta bort hela isoleringen i skrovet för att röntga plåttjockleken. Och för en tio år sedan konverterade vi de andra snowfartygen så de kan ta tjockolja även i hjälpmaskineriet. Att köra på diesel är USD 20.000 dyrare i månaden, det är mycket pengar. Så det fanns ingen framtid för Snow Land, säger företagets vd Mats Ruhne till Svensk Sjöfarts Tidning.Holy Houses kylfartyg Snow Drift, byggt 1973, som låg upplagt tillsammans med Snow Land i Uddevalla i somras, befinner sig nu i torrdocka i Polen, tanken är att det ska ut i trafik igen.– Vi räknar med en livscykel på fem år till, säger Mats Ruhne.Marknaden för kylfartyg var svag i fjol och den pågående högsäsongen december till maj har börjat dåligt. Enligt Mats Ruhne var beläggningen svag i december.– Jag kan inte bedöma det fortsätta marknadsläget förrän i mitten på februari, detta eftersom januari traditionellt sett är en dålig månad. Men om februari blir lika dålig som i fjol, då kan vi prata om ett förlorat år, tyvärr.Det svaga marknadsläget för kyltrafiken beror enligt Mats Ruhne på två saker:– Dels så har fruktimporten till viktiga marknader som Ryssland minskat, ryssarna har minskat importen med 25 procent.– Dels så har flera containeroperatörer tagit laster från traditionella kyltrader, konkurrensen om lasterna har därför blivit tuffare.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]