Holmen Paper minskar sjötransporter

Papperstillverkaren Holmen Paper överväger tillsammans med flera andra exportföretag att minska sina sjötransporter på grund av de nya svaveldirektiven som träder i kraft 2015. Från och med 2015 måste de fartyg som går i Nordsjön och Östersjön använda bränsle med mycket låg svavelhalt, 0,1 procent. – Vi ser redan i dag över vilka våra alternativ till båttransporter är. Det kommer vi att fortsätta med. När de här reglerna införs 2015 kommer vi inte att ha samma mix av transporter som vi har i dag, säger Jonas Lindell, informationschef på Holmen Paper, till Ekot.Det lågsvavliga bränslet är betydligt dyrare än det bränsle som används idag.– Vi konkurrerar väldigt ofta med kontinentala bruk som redan finns på marknaden dit vi ska. Då är transportkostnaden redan i dag en konkurrensnackdel. Det späs på ytterligare i och med de här reglerna. Summerar man det här så får vi en rejäl konkurrensnackdel av de nya reglerna, säger Jonas Lindell och fortsätter:– Det är jättebra att båtarna blir mer miljövänliga men vi tycker att det finns en uppenbar risk att lastbilstransporter ökar. Inte bara för oss utan för svensk basindustri över huvud taget.Samtidigt har riksdagsledamoten Hans Stenberg från socialdemokraterna lämnat in en KU-anmälan mot infrastrukturminister Åsa Torstensson. I anmälan kräver Stenberg svar på vilka grunder som fanns för regeringens beslut att stödja de hårdare krav på marina bränslen som beslutats av det internationella sjöfartsorganet IMO i oktober 2008. Svavelreglerna för SECA-området är betydligt tuffare än för andra farvatten inom EU, detta menar Stenberg är en konkurrensnackdel för svenskt näringsliv.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]