Fotograf: TT-Line

Kategori: Arbetsmarknad | Passagerarsjöfart

Höjda löner på Nils Dacke

Fackförbund från tre länder har tillsammans lyckats höja lönen för den polska besättningen ombord på Nils Dacke med upp emot 80 procent.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]med upp emot 80 procent.

– Det är en framgång för vår del. Det är också unikt på det sättet att tre länders fackförbund lyckats stå enade mot en arbetsgivare, säger Mats Ekeklint, ombudsman på Seko Sjöfolk, till Sjöfartstidningen.

Nästan i linje med svenska löner

Efter ungefär ett års förhandlande mellan TT-Lines tyska ägare och Polens, Tysklands och Sveriges fackförbund har besättningen ombord på Nils Dacke – som trafikerar linjen Trelleborg-Świnoujście – till slut fått ett avtal godkänt av Internationella Transportarbetarefederationen (ITF). Avtalet, som löper över tre år, innebär löneökningar på i snitt 40–50 procent det första året. Men på en del manskapsbefattningar innebär det en nära 80-procentig löneökning.

– Det är inte riktigt i linje med de svenska lönerna, men det är en bra bit på vägen, säger Mats Ekeklint.

Komplicerade förhandlingar

Enligt Mats Ekeklint har förhandlingarna varit komplicerade. Inte minst eftersom TT-Line under tiden bytte både fartyg, fartygsnamn och besättning mellan rutterna Trelleborg-Travemünde och Trelleborg-Świnoujście. I samband med det flaggades nya Nils Dacke (tidigare Robin Hood) om till cypriotisk flagga.

– Det gjorde att personalen blev utan kollektivavtal, något som stärkte oss i förhandlingarna, säger Mats Ekeklint.

Vill höja lönenivåerna generellt

Nils Dacke har ingen svensk personal ombord. Men enligt ITF:s regler har Seko Sjöfolk förhandlingsrätt eftersom fartyget trafikerar en svensk hamn.

– Att vi lyckats enas över nationsgränserna är något som vi nu tar med oss in i nästa avtalsrunda. Det är en lång process men målet är att generellt lyckas höja lönenivåerna på bekvämlighetsflaggade fartyg.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Mycket bra !

  • Anonymous

    Tänk om de Svenska facken kunde lägga ner lika mycket tid och energi på att få upp våra löner också. Men vi är väl bara en belastning för dem.

    • Anonymous

      Inofficielllt är det ju exakt det dem gör. Varför skall TT-Line ha polacker som är lika dyra som svenskar?

  • BT

    Bra jobbat, Seko!!

  • Anonymous

    Helt i rätt riktning!

  • Torgny!

    Kanonbra! Vi borde skydda färjetrafiken ännu mer. På linjen Trelleborg-Świnoujście skulle det bara funnits två lagliga alternativ, d.v.s antingen svensk eller polsk flagg. Det är nästa sak att kriga för….

  • Anonymous

    lika lön för lika arbete i europa är rimligt .

  • Anonymous

    Har Polferries och Unity line också signerat detta avtal, om inte liknar detta ren och skær protektionism coh konkurrensbegrænsning från polens sida?

  • Tillgång och efterfrågan.

    Alla polacker åker till Norge och jobbar. Vill man ha någon form av kontinuitet i besättningen så får man väl betala lite mera.

  • Stickan, båsen

    bara bra om dom kommer upp i samma löner som vi svenskar, då blir vi nog mer konkurrenskraftiga och redarna kanske väljer oss att segla deras fartyg.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]