[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]en av restoljor från livsmedelsindustrin som fartygsbränsle.
Danska Maersk ska tillsammans med flera kunder testa koldioxidneutrala bränslen ombord på sina fartyg – först ut är svenska H&M. Enligt Maersk själva är de först i branschen med den här typen av tester.
Testet går ut på att använda restoljor från livsmedelsindustrin som bränsle ombord vid transporten av klädkedjans produkter. Bränslet har tagits fram i samarbete med DSGC och Shell.
”En del av lösningen”
– Försöket med biobränsle på fartyget Mette Maersk har visat att fossilfria lösningar för sjötransporter är redo att användas redan i dag, både rent tekniskt och operationellt. Även om det inte är den slutliga lösningen är det tveklöst en del av lösningen och kan vara en övergång till att reducera koldioxidutsläppen i dag. Med lanseringen av den här produkten vill vi hjälpa våra kunder med deras mål att komma närmare hållbara logistikkedjor, säger Søren Toft, COO hos Maersk, i ett pressmeddelande.
Rederiet menar att de genom användandet av det koldioxidneutrala bränslet minskar utsläppen av koldioxid med cirka 85 procent, jämfört med transporter drivna av fossila bränslen. Målet är att pilotprojektet ska leda till en större kommersialisering av biobränslen som fartygsbränsle.
[/flowy_subscriber_only]