Viking Lines bil- och passagerarfärja Viking Grace i Stockholms skärgård.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik

Historiskt starkt resultat för Viking Line

2023 blev det bästa verksamhetsåret för Viking Line sedan börsnoteringen 1995. Resultatet före skatt landade på 45,4 miljoner euro.
Trots färre fartyg har Viking Lines passagerarvolymer och fraktvolymer bibehållits stabila, samtidigt som de planerade försäljningspriserna har uppnåtts. Omsättningen uppgick till 491,4 miljoner euro vilket är något lägre än föregående år. Det berättar rederiet i sin bokslutskommuniké.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] stabila, samtidigt som de planerade försäljningspriserna har uppnåtts. Omsättningen uppgick till 491,4 miljoner euro vilket är något lägre än föregående år. Det berättar rederiet i sin bokslutskommuniké.

Totalt reste 4,9 miljoner passagerare med rederiet under 2023. Den största ökningen av resenärer under året hade Viking Grace och Viking Glory på linjen Åbo–Åland–Stockholm med 2.123.647 passagerare. Viking Lines marknadsandel var här 72 procent. Under slutet av oktober och i november försvagades passagerarefterfrågan temporärt för att sedan återhämta sig under december.

– Sammanfattningsvis kan jag konstatera att verksamhetsåret har varit mycket starkt även om resultateffekten av försäljningen av Rosella exkluderas. För 2024 prognosticerar vi ett resultat i nivå med 2023 (exklusive Rosellas försäljningsvinst) trots att året kommer att belastas av kostnaden för utsläppsrätter samt av uppstartskostnaderna för trafiken med Birka Gotland. Det goda resultatet och verksamhetens återhämtning efter pandemin möjliggör investeringar i ny miljöteknik och innovationer, säger Viking Lines vd Jan Hanses i en kommentar.

Viking Line skriver att man har inlett inköp av utsläppsrätter, och att systemet för utsläppshandel från 2024 medför en kostnadsbelastning som man på medellång sikt endast delvis kan kompensera genom fortsatt arbete med energieffektiviteten. Man menar därför att ett införande av ett tidsbestämt ö-undantag från utsläppshandelssystemet för trafiken mellan Finland och Åland är välmotiverat, och att man avser att utnyttja de inbesparade kostnaderna till fortsatt arbete i riktning mot en omställning till fossilfria bränslen och ökad energieffektivitet.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]