Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Reparationsvarv

Historiskt reparationsvarv i Helsingfors

I historisk miljö, på ett varv som anlades redan under den svenska tiden långt före Finland förlorades i 1808–09 års krig, idkar rederiet Alfons Håkans reparationsverksamhet sedan början av maj 2011.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]dan början av maj 2011.

Verksamheten vid anläggningen invigdes officiellt med en tillställning för inbjudna gäster den 25 augusti 2011.

Under festligheterna låg rederiets bogserare Poseidon i torrdockan, bottenmålad och klar att dockas ut inom några dagar. Alfons Håkans arrenderar dockan uttryckligen för att torrsätta sina egna bogserare och pontoner, men meningen är att också docka fartyg som ägs av externa kunder i regionen.

Hittills har varvet på Sveaborg torrsatt 10 fartyg i Alfons Håkans regi sedan starten i våras. Två av dessa har varit projekt för externa kunder.

– Verksamheten har helt uppfyllt våra förväntningar, vår utnyttjandegrad har hittills legat på 100 procent , säger varvschef Tero Hänninen.

– I princip skulle vi nog ha möjlighet att öka utnyttjandet av dockan ytterligare om det behövs. Vi prioriterar egna dockningar, men intresset för verksamheten verkar vara stort även bland externa kunder, säger Hänninen.

Sveaborg är en unik helhet, en fortifiering på en grupp öar utanför Helsingfors. Arbetena på detta befästningsverk inleddes 1748 under ledning av Augustin Ehrensvärd. Torrdockan, som utgör en viktig del av fästningen, är den äldsta i Finland och torde höra till de äldsta fortfarande verksamma i hela världen.

Byggnationen av den stora galärdockan inleddes 1751 och tog drygt fem år. Därefter byggdes en annan docka väster om bassängen. Det första fartyget som byggdes av varvet var fregatten Hemmema Styrbjörn 1764. Varvet fungerade dessutom som bas för Skärgårdsflottan.

Under ryska tiden bombarderades fästningen 1855 i två dagar av en brittisk-fransk flottstyrka under krimkriget. Dess strategiska betydelse minskade allt mer.

Ännu efter andra världskriget byggde och reparerade man fartyg på Sveaborg. Valmet drev varvet och lämnade ön 1985. Sedan 1988 har dockorna arrenderats av föreningen Viaporin telakka ry.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]