Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Ekonomi

Historisk förlust för Stena

För första gången i Stenakoncernens 80 år långa historia har bolaget drabbats av en helårsförlust efter pandemiåret 2020, det i miljardklassen.
Stenakoncernens årsrapport för 2020 är i flera avseenden en dyster läsning. För första gången i koncernens 80 år långa historia har böckerna stängts med ett negativt totalresultat. Förlusten förra året uppgick till 4,9 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 2019 då koncernen gjorde en vinst på 240 miljoner kronor.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]cernens 80 år långa historia har böckerna stängts med ett negativt totalresultat. Förlusten förra året uppgick till 4,9 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 2019 då koncernen gjorde en vinst på 240 miljoner kronor.

”De omfattande restriktionerna för resande och gods i kombination med en minskad efterfrågan på olja har haft en betydande påverkan på många av Stenas verksamheter både ur ett kund- och ett medarbetarperspektiv. En del verksamheter tvingades till omorganiseringar och uppsägningar”, skriver bolaget i rapporten.

Stena Line upplevde ett passagerartapp på hela 75 procent, vilket bidrog till minskade intäkter med 27,5 procent jämfört med föregående år till 10,4 miljarder kronor. Tidigt in i pandemin varslade rederiet 950 medarbetare bara i Sverige och stängde ner två av sina färjelinjer, Oslo–Fredrikshamn och Trelleborg–Sassnitz

”Vi var tvungna att agera snabbt och ta riktigt tuffa beslut. Det rann pengar ur bolaget”, kommenterar vd Niclas Mårtensson besluten i rapporten. 

”Lyckligtvis fick vi stöd av regeringar i form av statsgarantier för specifika lån liksom annat stöd som hjälpte oss att hålla vår färjeverksamhet i stort sett intakt. Som en följd av detta har vi ackumulerat betydande likvida medel vilket låter oss fortsätta göra allt det vi gör med ett rimligt tidsperspektiv”, kommenterar koncernens vd Dan Sten Olsson i rapporten.

Kollapsen av oljepriserna under året fick bland annat stora konsekvenser för Stena Drilling som tappade flera kontrakt. Alla bolagets borrenheter utom en fick läggas upp utan sysselsättning, vilket resulterade i en negativ EBITDA på nära 100 miljoner US dollar.

”De flesta av våra konkurrenter inom oljeborrning går för närvarande igenom finansiella rekonstruktioner. För att bevara likviditet var vi tvungna att sälja värdefulla finansiella tillgångar med förlust”, skriver Dan Sten Olsson.

Den extremt volatila oljemarknaden gjorde enligt rapporten att Stena Bulk upplevde ett rekordstarkt första halvår, men att efterfrågan sedan störtdök i början av hösten.

Men trots fortsatt pandemi och en utmanande start på 2021 ser Stenakoncernen positivt på framtiden. Koncernen har över 47 miljarder att tillgå i eget kapital och har dessutom kunnat stärka sin likviditetsposition genom att sälja en stor del ur sin internationella fastighetsportfölj samtidigt som de vunnit en tvist med Samsung Heavys Industries om uppsägning av ett nybyggnadskontrakt för ett borrfartyg.

”Så allt är inte jämmer och elände”, påpekar Dan Sten Olsson i rapporten.

Hela rapporten går att läsa här.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]