Fotograf: Helsingborgs Hamn

Kategori: Ekonomi | Hamn/Logistik

Helsingborg avslutar kritiserat ägande

Helsingborgs Hamn säljer dotterbolaget InPort, som hanterat hamnens logistik kring fartygsanlöp och godshantering. Hamnen har kritiserats för sitt ägande av bolaget och även granskats av Konkurrensverket.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ats av Konkurrensverket.

Karlstadsbaserade bolaget Inport Intelligent Port Systems AB (InPort) är ett företag som levererar it-baserade logistiklösningar för hamnar, terminaler, rederier och agenter. Deras största produkt är affärssystemet Portit som idag används av ett 30-tal kunder i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. Systemet samordnar logistiken kring hamnars fartygsanlöp, godshantering och kundfakturering.

Köptes 2010 

I oktober 2010 blev Helsingborgs Hamn majoritetsägare i bolaget, men nu väljer man alltså att avveckla ägandet – samtidigt som man även i fortsättningen kommer att vara kund till företaget.

– Med affären säkerställs ett starkt och kunnigt ägande som kan utveckla InPorts produkter och kundservice vidare. Eftersom InPorts system är viktiga för vår verksamhet var vi väldigt noggranna med att hitta en stabil, investeringsvillig och långsiktig ägare. Något vi är glada över att ha lyckats med. Vår avsikt är dessutom att fortsätta vårt goda samarbete med InPort, säger Ulrika Stålnacke (M), hamnens styrelseordförande i ett uttalande.

Köpare av InPort – som har tolv anställda – är ett bolagskonsortium bestående av ALMI Invest Västsverige AB samt de två privata investerarna Anders Edström och Tord Svanqvist. 

Granskats av Konkurrensverket

Kommunägda Helsingborgs Hamn har fått kritik för sitt ägande av InPort, där kritikerna menat att dotterbolaget snedvridit konkurrensen eftersom ägandet av ett bolag som InPort inte är förenligt med kommunal verksamhet.     

Hamnen har också anmälts till och granskats av Konkurrensverket för sitt ägande, vilket uppges vara en starkt bidragande faktor till att man nu säljer bolaget.  

– Självklart har kritiken tagit värdefull tid från både hamnledningen och ledningen för InPort. Samtidigt har InPort bättre förutsättningar att växa och utvecklas med en annan ägare än ett kommunägt bolag, säger Ulrika Stålnacke (M) i en intervju med Helsingborgs Dagblad.  

Samma köpeskilling 

Enligt Helsingborgs Dagblad landade köpeskillingen på 9,8 miljoner kronor, vilket uppges vara samma belopp som man gav för InPort för knappt fyra år sedan. Men trots att Helsingborgs Hamn skjutit till ytterligare 1,8 miljoner kronor för att få lönsamhet i bolaget och trots att InPort är i bättre skick i dag än för fyra år sedan – då det ska ha varit i ett ekonomiskt dåligt skick – så lyckades man inte höja prislappen.

– Vi har varit i kontakt med många potentiella köpare men inte lyckats hitta någon som är villig att betala ett högre pris, säger Niels Vallø, vd för Helsingborgs Hamn, till Helsingborgs Dagblad.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]