Varje år genomför Sjöfartsverkets 230 lotsar omkring 33.000 lotsningar. Det är en utmanande verksamhet med risker vid bordningen, men också sjunkande nöjdhet bland kunderna, ett gigantiskt framtida rekryteringsbehov, en pågående utredning om dagens lotsplikt och även en pågående digitalisering som kan öppna för nya sätt att lotsa fartyg. Även yrket som lots innebär många utmaningar, dels den långa utbildningen och dels utmaningar för familjelivet.
[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]artstidningen-10-2021/r” target=”_blank” rel=”noopener”>
Varje år genomför Sjöfartsverkets 230 lotsar omkring 33.000 lotsningar. Det är en utmanande verksamhet med risker vid bordningen, men också sjunkande nöjdhet bland kunderna, ett gigantiskt framtida rekryteringsbehov, en pågående utredning om dagens lotsplikt och även en pågående digitalisering som kan öppna för nya sätt att lotsa fartyg. Även yrket som lots innebär många utmaningar, dels den långa utbildningen och dels utmaningar för familjelivet.
Läs Sjöfartstidningens reportage om utmaningarna med lotsverksamheten i Sverige från nummer 10/21 i vår app som går att ladda ner här. Reportaget finns även att läsa på denna länk.
[/flowy_subscriber_only]