Eemslift Hendrika i sjönöd.

Fotograf: Hovedredningssentralen Sør-Norge

Kategori: Haveri

Haverist driver mot kusten

Det övergivna heavylift-fartyget Eemslift Hendrika driver fortfarande mot norska kusten, men under tisdagen förväntas rederiet presentera sin bärgningsplan.
Det nederländska heavylift-fartyget Eemslift Hendrika råkade måndag förmiddag i sjönöd på Norska havet i hårt väder med upp till 15 meter höga vågor och sände nödsignal. Fartyget befann sig då omkring 60 nautiska mil väst om Ålesund, uppger norska Kystverket.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]et Eemslift Hendrika råkade måndag förmiddag i sjönöd på Norska havet i hårt väder med upp till 15 meter höga vågor och sände nödsignal. Fartyget befann sig då omkring 60 nautiska mil väst om Ålesund, uppger norska Kystverket.

Enligt Hovedredningssentralen Sør-Norge hade haveristen 12 personer ombord. Från fartyget meddelades att lasten hade förskjutit sig och att man hade slagsida.

Under måndagen evakuerades besättningen. Åtta personer evakuerades med helikopter vid middagstid. Ursprungligen var tanken att fyra personer skulle stanna kvar för att försöka stabilisera fartyget, men på kvällen evakuerades även dessa efter att ha hoppat i sjön. En person rapporteras skadad och har förts till sjukhus.

HRS Sør-Norges video från evakueringen.

Enligt Kystverket fortsatte det övergivna fartyget med autopilot med låg fart men förlorade sin maskinkraft sent måndag kväll. Fartyget började då driva mot Stad på norska kusten och uppgavs  under rådande förhållanden nå kusten efter ett och ett halvt dygn. Enligt AIS-data på Marine Traffic driver haveristen tisdag förmiddag mot sydost med två knops fart.

Enligt Kystverket är Kystvaktens bevakningsfartyg KV Sortland på väg mot haveristen. En plan för bärgning förväntas presenteras under tisdagen. Kystverket förbereder också åtgärder för att fartyget inte ska nå kusten. Huvudfokus är att stabilisera fartyget så att det inte sjunker och förhindra att olja läcker ut i havet från tankarna ombord.

– Vi är optimistiska, men samtidig är det 15 meter höga vågor och kraftig vind. Väderförhållandena är extrema och personalens säkerhet ska alltid gå först, säger beredskapsdirektør Hans Petter Mortensholm i ett pressmeddelande.

Prognosen är att vädret ska bli lite bättre under tisdagen, så Kystverket räknar med att risken kan reduceras.

Eemslift Hendrika är på 4.200 dwt och seglar under nederländsk flagg. Enligt Equasis ägs fartyget av Eemslift Hendrika BV med management hos Amasus Support BV i Delfzijl.

Eemslift Hendrika går i trafik för Starclass, som på sin webbsajt uppger att de erbjuder en skyttelservice dedikerad för transport av yachter med anlöp av ett antal europeiska hamnar mellan Norge och Turkiet. Starclass har två fartyg i sin trafik, Eemslift Hendrika och Deo Volente, som båda uppges vara fullt utrustade för transport av yachter.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]