Torrlastaren Asko vid platsen där grundstötningen ägde rum.

Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Hamn/Logistik | Haveri | Torrlast

Haveriet i Mälaren utreds

Torrlastaren Asko har nu bärgats och ligger i kaj vid Hässelby strand. Samtidigt pågår en polisutredning om haveriet.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]isutredning om haveriet.

Under natten till måndagen lyckades man få loss fartyget från grundet vid Hässelby holme och bogsera det till Hässelbyverket, dit fartyget var tänkt att gå från början för att lossa pellets.

Oljetankar i aktern

Kustbevakningens dykare har tidigare undersökt botten och konstaterat att det finns hål i fyra tankar föröver. Fartygets oljetankar är dock belägna i aktern. 

– Risken för oljeutsläpp beräknas nu vara mycket liten, sade Kustbevakningens räddningsledare Kenneth Neijnes på fredagseftermiddagen.

Bogserat i hamn

Grundstötningen inträffade på fredagsmorgonen klockan 7.30. Under helgen har Marin & Haverikonsult läktrat pellets från fartyget på uppdrag av fartygsägaren och Transportstyrelsen som tillsammans sedan har bogserat fartyget i hamn. 

– Klockan tre på söndagsnatten hade vi lastat av tillräckligt med pellets så att fartyget kunde lossa från grundet. En timma senare låg hon i kaj vid Hässelbyverket, berättar Eva-Mari Lövqvist, pressansvarig på Transportstyrelsen till Sjöfartstidningen.

Inga misstankar om fylleri

Ytterligare dykarundersökningar ska nu göras, enligt Eva-Mari Lövqvist, sedan är det upp till det drabbade rederiet att göra en åtgärdsplan för vad som behöver genomföras för att få fartyget sjödugligt igen.

Efter haveriolyckan påbörjade sjöpolisen en förundersökning om vårdslöshet i trafik. Vid olyckstillfället fanns lots ombord på fartyget. Peter Säll är utredare vid sjöpolisen:

– Det som ligger i botten här är det faktum att fartyget har kört på grund. Vi ska utreda varför saker och ting har hänt, säger Peter Säll som även tillägger att det inte finns några misstankar om sjöfylleri. 

Liberiaflaggad

Enligt Equasis står tyska Emsbroker som ägare av Asko, medan kommersiellt management innehas av likaledes tyska Hartman Dry Cargo. Det Liberiaflaggade fartyget byggdes 2005, är 89,9 meter långt och 15,2 meter brett och är på 4.518 dwt. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]