Fotograf: Stefan F Lindberg

Kategori: Folk/företag | Offshore

Hårt liv till sjöss

Det är tidig morgon och 10 grader kallt i världens nordligaste stad.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rldens nordligaste stad.
Loke Viking ligger vid Polarhamn 1 i Hammerfest och ska till kvällen ut på Barents hav. Uppdraget den här gången är att ankra om en av Statoils riggar. Befälhavare Jan Babinski har seglat på det flesta typer av fartyg. Verksamheten innehåller många avancerade moment som kräver erfarenhet. Kamratskap och teamwork är nödvändigt och Jan Babinski har ett erfaret gäng ombord.

Sent på natten lägger Loke Viking ut. Med sin maxhastighet på 17 knop tar det åtta timmar till riggen. Sjön är tre fyra meter hög, och det är bra, det betyder att Loke får tillstånd att närma sig oljeriggen. Loke Viking går tätt intill och ligger stilla tre meter från riggen. Slangar halas in och restprodukter pumpas från riggen till Lokes lasttankar. Tidigt nästa morgon börjar ankarhanteringen. Åtta ankare håller riggen på plats. Varje ankare väger 19 ton och Loke ska ta upp fyra av dem.

Tre matroser kopplar ett specialankare som på havsbotten ska fånga en öglad vajer fäst i oljeriggens ankare. Det blir napp direkt. Ankaret dyker upp i aktern med fångstvajern fastkrokad. Efter omkopplingar av kättingar och vajrar är det dags att dra upp riggankaret. Vinschningen styrs från bryggan av förste styrman Raymond Larsen och andre styrman Tommy Forsberg. De manövrerar båten och vinscharna försiktigt. När vajern spänns tar alla på däck skydd. En vajer som går av slår lätt av en människokropp.

Så småningom dyker riggankaret långsamt upp i aktern. Ett fäste mot ankaret ligger snett. Ankaret sänks ner och upp igen ett flertal gånger; styrmännen använder propellerströmmarna för att få fästet att vrida sig rätt. Efter sex försök lyckas det och ankaret dras upp. En lättnad sprider sig över däck. Tommy Andersson som leder arbetet, berättar: ”Mina arbetskamrater är mina ögon i nacken – och jag deras. Utan den ansvarskänslan, smyger sig olyckan lätt fram. ”

Stefan F Lindberg[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]