I förra veckan försattes den sydkoreanska rederijätten Hanjin Shipping i konkurs. Trots det försöker den svenske agenten hålla verksamheten igång.
Enligt Berit Blomqvist, vd på Sveriges Skeppsmäklareförening, är det oerhört tufft just nu för alla containerrederier runt om i världen.
– Det är ett överutbud på tonnagesidan och då är det till slut någon som åker. Nu råkade det bli Hanjin och varför det blev det bolaget kan jag inte uttala mig om, men det är inte säkert att det stoppar där heller. Det värsta är att konkurser inte löser någonting. Det blir kanske bara så att ett annat rederi köper upp tonnaget, säger hon till Sjöfartstidningen.
Blir av med stor kund
Men allra värst är det, enligt Berit Blomqvist, för den svenske agenten.
– På den svenska marknaden är det framför allt den svenske agenten Georg Hansen Shipping som blir av med en stor kund, något vi ser med stor oro över.
Johan Ehn är vd på Georg Hansen Shipping med sina sju anställda i Göteborg.
– Nu har Hanjin ännu inte gått i konkurs, men det är klart att det är en tuff situation för oss. Vi får avvakta och se vad som händer och försöker samtidigt hålla igång verksamheten så gott det går, säger han till Sjöfartstidningen.
Ingen fara
Berit Blomqvist tror inte att konkursen innebär någon fara i stort för den svenska exporten och importen.
– Det tror jag inte. Transportköparna har haft det här på känn länge. Det finns andra rederier som snabbt fyller upp de luckor som finns, säger hon.
Miljardskulder
Hanjin Shippin är världens sjunde största containerrederi. Rederiets skulder ska enligt internationella medier uppgå till flera miljarder, därmed ska konkursen också vara den största någonsin bland containerrederier.
Hanjin ingår i containerrederialliansen CKYHE där även Cosco Container Lines, ”K” Line, Yang Ming Line och Evergreen Line ingår.