Sjöfartsverkets generaldirektör Erik Eklund.

Fotograf: Ulla-Carin Ekblom

Kategori: Ett samtal med

Han vill satsa på kärnverksamheten

Sjöfartstidningen möter Sjöfartsverkets nye generaldirektör Erik Eklund efter någon månad på nya jobbet då han bland annat fått hantera frågan om upphandling av nya isbrytare.
Det har varit en hektisk tid med många stora aktuella frågor att hantera för Sjöfartsverkets nya generaldirektör Erik Eklund sedan han tillträdde i början av juni.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]annat fått hantera frågan om upphandling av nya isbrytare. ”} /–>

Det har varit en hektisk tid med många stora aktuella frågor att hantera för Sjöfartsverkets nya generaldirektör Erik Eklund sedan han tillträdde i början av juni.

Det har handlat om allt ifrån drift och upphandling av isbrytare till att medverka på politiska seminarier i Almedalen. Samtidigt har han lagt mycket tid att lära känna verksamheten.

– Jag tycker att det var en otroligt stimulerande första tid. På mina fyra första veckor har jag varit på 22 olika platser och fartyg. Det har varit en rivstart för att försöka se, lyssna och förstå verksamheten lite mer ”first hand”.

Vad har du fått för bild?

– Jag känner att det finns en stor stolthet över att kunna leverera de samhällskritiska tjänsterna som vi ändå gör inom verket. Sedan har vi alltid som alla organisationer saker att jobba med för att förbättra och effektivisera. 

Just effektivisering och användning av nya innovationer och affärsmodeller var sådant som Erik Eklund pekade ut som viktiga utvecklingsområden redan innan han tog över rodret för det statliga affärsverket. 

– Jag vill att Sverige och Sjöfartsverket ska känna en internationell stolthet över att vi är effektiva, moderna, miljövänliga och säkra. Det finns ju ett samhällstryck på att hela tiden göra saker lite bättre. Där ser jag att det finns mycket att göra. Vissa delar av organisationen har gjort det lite mer kontinuerligt än andra.

Vill ifrågasätta gamla sanningar

Erik Eklund vill idag inte peka ut någon särskild del av organisationen som borde kunna förändras, men han påpekar att Sjöfartsverket behöver fokusera på sina kärnprocesser. 

– Det handlar om de processer som levererar samhällsservice som till exempel lotsning, sjömätning, sjökartor och våra infrastrukturer. Sedan har vi ju sjö- och flygledningen som är en viktig del. Att de här kärnprocesserna fungerar effektivt är hela vårt existensberättigande.

Inför nästa år föreslår Sjöfartsverket höjda lots- och farledsavgifter. Branschföreningen Svensk Sjöfart svarade med att kräva att verket tänker om och drar tillbaka förslagen.

– Jag kan förstå deras reaktion. Dessutom gick staten in under två år med extra pengar för att hjälpa näringslivet, och när de pengarna försvinner blir ju själva höjningen mer märkbar. Men om man backar tillbaka tre år tillbaka och tittar på konsumentprisindex blir det inte lika mycket. Vi har en del kvar att göra för att effektivisera, men det finns också yttre ramförutsättningar som inte vi själva rår över.

Jag menar att det handlar om en sorts systemfel

Erik Eklund, generaldirektör för Sjöfartsverket

Under ett seminarium i Almedalen riktade Erik Eklund kritik mot hur politikerna skött den maritima infrastrukturen under många år. 

– Jag menar att det handlar om någon sorts systemfel. Sjöfartsverket har under ett antal år haft i uppgift att leverera 3,5 procent tillbaka till staten. Det har gjorts i princip en gång under de senaste 20 åren, och då hade Sjöfartsverket fått en miljard extra. Det står också tydligt i vår treårsplan att vi har en underfinansierad sjö- och flygräddning på en bit över 100 miljoner.  Vi skulle behöva ungefär 250 miljoner för att komma i balans.  

”Vi gjorde allt vi kunde”

En annan stor fråga som landat på Erik Eklunds bord är inköp av nya statsisbrytare. När den nya upphandlingen gick ut i slutet av sommaren stod det klart att det nu bara handlar om en ny isbrytare, istället för två som det gällde tidigare.

– Ja, man får ju rätta in sig efter de förutsättningar som finns. Vi kan inte gå ut och försöka få pris på två om vi redan från början vet att vi inte har pengar för det. Vi gjorde allt vi kunde, och tittade på alla varianter, men vi hade inget val. Men det står fortfarande tydligt att det ska bli två under perioden så att vi får se vad som kommer i infrastrukturpropositionen så småningom. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]