Lars Green har närmare 50 års erfarenhet av arbete inom sjöfart.

Kategori: Ett samtal med

Han vill folkbilda om sjöfartens betydelse

Sjöfartsexperten Lars Green vill använda storytelling för att visa på sjöfartens och handelns roll för vårt välstånd.
Sjöfartsexperten Lars Green börjar som ny kolumnist i Sjöfartstidningen. Efter snart 50 år i den globala sjöfartens tjänst har han fortfarande många järn i elden. Med en egen konsultfirma, en lärartjänst på Chalmers och en nystartad podcast vill han skapa en medvetenhet om den viktiga roll som sjöfarten spelar för samhället.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]an fortfarande många järn i elden. Med en egen konsultfirma, en lärartjänst på Chalmers och en nystartad podcast vill han skapa en medvetenhet om den viktiga roll som sjöfarten spelar för samhället.

Lars Green har arbetat med globala transporter under hela sitt yrkesliv, främst inom den japanska NYK-koncernen. I september 1976 tog han sina första steg in i sjöfarten då han började på ett litet skeppsmäkleri i Göteborg där han fick arbeta med att klarera båtar och ta hand om importdokumentation. På den tiden hette de stora rederierna Broströms och Transatlantic, och han beskriver det som att det var en helt annan värld än det vi har idag.

– Jag fångades direkt av aktiviteten och den globala stämningen på kontoret. Ganska snart fick jag ett erbjudande att jobba med ett litet rederi som ingen på kontoret riktigt ville ta i. Det visade sig vara den japanska rederijätten NYK Line som inte så många kände till på den tiden, berättar Lars Green.

Bolaget han arbetade för tillhörde Wilsongruppen som så småningom köptes av Bilspedition. Efter ett års vistelse i New York erbjöds han redan som 29-åring rollen som vd för Wilson Shipping.

– I början var det tufft, och redan efter ett år bad jag om att få sluta. Men jag övertalades att vara kvar, och det blev till slut 21 år som vd.

Lars Green blev senare anställd direkt inom NYK och fick i uppdrag att bygga upp den svenska och skandinaviska organisationen.  Han arbetade som chef för Skandinavien fram till år 2000 då han flyttade till London och arbetade som ansvarig för NYK:s Europaverksamhet och trafiken från Asien till Europa och från Europa till USA.

Mer än 80 procent av världshandeln berörs av sjöfart och branschen har oerhört stor betydelse för Sverige och hela mänskligheten. Det är helt enkelt en väldigt underskattad bransch.

Lars Green, sjöfartsexpert.

Perioderna utomlands har gjort att han ständigt har blicken riktad mot omvärlden. Idag bor han halvtid i Berlin och verkar gilla att se Sverige med ett utifrånperspektiv.

– I Sverige är vi ganska historielösa och tämligen oinsatta om att sjöfart och handel är fundamenten för vårt samhälle. Det är en helt annan sak exempelvis i Asien där nyheter om containerfartyg hamnar på förstasidorna i tidningarna. Där har man en helt annan förståelse för hur avgörande handel och sjöfart är för välståndet.

Idag sysslar han på olika sätt med omvärldsbevakning om transporter och logistik med fokus på sjöfart. Han undervisar om intermodal linjesjöfart, hamnar och logistik på Chalmers och driver en egen konsultfirma som bland annat levererar trendspaningar och omvärldsrapporter till ett antal svenska hamnar.

– Omvärldsbevakning har blivit allt viktigare eftersom tidsmarginalerna är så små. De senaste årens omvärldshändelser har också varit en form av ”wake up call” för oss i Sverige där vi varit rejält naiva.

Lars Green poängterar att sjöfarten är som en navelsträng för godstransporter till och från Sverige, och att det var den maritima industrins robusthet som gjorde att våra samhällen klarade sig under pandemin.

– Mer än 80 procent av världshandeln berörs av sjöfart och branschen har oerhört stor betydelse för Sverige och hela mänskligheten. Det är helt enkelt en väldigt underskattad bransch.

I en nystartad podd om maritim omvärldsbevakning vill han med hjälp av storytelling visa hur händelser i omvärlden påverkar sjöfarten och i slutändan alla oss konsumenter. Det är också den typen av ämnen han kommer skriva om när han inom kort börjar som kolumnist i Sjöfartstidningen.

– Jag vill dela med mig om mina insikter om hur saker och ting hänger ihop när det gäller global handel.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]