Fotograf: Petar_Milošević

Kategori: Container | Hamn/Logistik | Politik

Hamnarna på Krim har exproprierats

Krimregionens anslutning till Ryssland får följder också för sjöfarten. Enligt nyhetssajten Lloyds har parlamentet på Krim nu exproprierat samtliga ukrainska statsägda hamnar på Krimhalvön. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]amnar på Krimhalvön. 

Beskedet om exproprieringen kommer bara några dagar efter den folkomröstning som hölls på Krim i söndags, då 97 procent av de röstande uppges ha sagt ja till att Krim ansluter sig till den ryska federationen. 

En tiondel av trafiken

De anläggningar som ska ha blivit exproprierade är bland annat hamnarna i Kertj, Feodosija, Jalta, Sevastopol och Jevpatorija.

Hamnarna i Krim uppges svara för 10-15 procent av Ukrainas totala godstrafik, medan rysk transittrafik under 2012 svarade för cirka 39 procent av all godstrafik i hamnarna i Krim. 

Trafik flyttas

Företrädare för lokala rederier säger nu till Lloyds att godstrafiken kommer att flytta över till hamnar som fortfarande är i ukrainska händer. 

– Ukrainska och internationella rederier kommer istället välja att använda Odessa, Yuzhniy och Illitjivsk för sin handel till och från Ukraina, säger Roman Morgenshtern, företrädare för den ledande regionala roro-operatören UkrFerry, till Lloyds. 

Läs mer på vår redaktionsblogg om vilka ytterligare följder för sjöfarten – inte minst när det gäller det internationella miljöarbetet – som konflikten i Krim kan tänkas få. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]