Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Hallå där, Torkel Hermansson!

Hallå där, Torkel Hermansson, vd för Tarbit Shipping AB.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]för Tarbit Shipping AB.

Tarbit har beställt två nybyggen från Turkiet, kan du berätta vilken typ av maskineri fartygen får?

– Fartygen byggs för world wide traffic så det är inte aktuellt med LNG på de här fartygen. De kommer att byggas för diesel- och tjockoljedrift. Lösningarna inkluderar också hög redundans med bland annat ”take me home”-anläggning.

Hur ska de sysselsättas?

– De kommer att gå i kontraktsfart i samma trafik som vi kör med de nuvarande båtarna. Vi kör över hela världen idag så vi får se var de passar bäst in när de kommer.

Vilka laster ska de transportera?

– De byggs för laster med höga temperaturer, så det är bitumen och värmda kemikalier som de ska gå med. Designen och de tekniska lösningarna bygger på vår långa erfarenhet, vi har transporterat dessa produkter sedan 1976.

Vilken flagg ska de få?

– Fartygen byggs till holländsk flagg, men vilken flagg det blir i slutändan det har vi inte tagit något fixt beslut på ännu. Det gör vi längre fram. 

Så svensk flagg är inte uteslutet?

– Vi kommer att värdera hur läget är när vi kommer närmare leveransen och då avgör vi vilken flagg båtarna får. Allt beror på hur det ser ut då, det är ju ändå en viss tid tills dess.

Ersätter nybyggena något befintligt fartyg?

– Inte som det är planerat nu. Det får vi se, men det är inte därför som de byggs. Vi får se hur läget ligger närmare leverans.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • FD Tarbit

    Roligt med nya fartyg till svenska rederier, oavsett flagg, grattis Torkel

  • Pia Berglund, VD Svensk Sjöfart

    Grattis Torkel och Co! Härligt att följa er satsning!

  • Skipper

    Har alltid haft största respekt för Torkel och Anders! Duktiga redare med fina fartyg. De ångar på i lågkonjuktur som högkonjuktur. Ett bevis på att rederiverksamhet är mest framgångsrik långsiktigt i familjeägande kontra börsnoterat.

  • Sven

    Å där kom alla svaren! Inte LNG å inte svensk flagg! Inget positivt för varesig miljön eller den svenska sjömannen! Ska man gratulera eller gråta?

    • Anonymous

      Fast är det Tarbits fel? Knappast, utan det är svenska politiker och svenska fackförbund som gjort det olönsamt att bedriva sjöfart under svensk flagg. Man behöver självklart inte gilla det eller tycka att det är bra, men det är faktiskt inte svårare än så.
      För övrigt sker samma beteende i fler och fler branscher och åkeriföretagen har idag samma problem som sjöfarten. Så också flyget. Tillverkningsindustrin har i mångt och mycket redan lämnat Sverige.
      Kvar finns det snart bara de verksamheter som inte kan flyttas, skola & sjukvård. Hur detta skall betalas blir än svårare fråga.

      Fick jag önska något så är det att vi inför upphandling av politik också. Där lägsta anbud vinner. Riksdagen kan därmed förflyttas till ett låglöneland. Blir förmodligen kraftigt billigare och ger troligtvis bättre politiska beslut.

  • Vitol

    Grattis Svanstroms och Hermansson. Lat oss forsoka fylla skutorna tillsammans.

    Sven, du vet, LNG bunkring I Medelhavet, WAF, Venezuela, Mellan Ostern och Asien aer obefintlig. Kommer inte att bli aktuellt under dessa fartygs livstid.

    Svensk flagg, ja tyvarr en drom I dagslaget.

    Igen Grattis Tarbit och Co

    Vitol

  • Michael Johansson

    Härligt av höra, kämpa på hela kontoret, ni e grymma.

  • Anonymous

    Kul att det går bra för Torkel och Anders, Anders var alltid en kompetent och resonlig motpart vid besiktningar, vilket jag tror i längden har hjälpt deras renommé. Torkel är sympatisk.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]