[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]m nu heter Svensk Sjöfart.
Det har hänt en hel del den senaste tiden, men om vi börjar med namnet – varför bytte ni namn?
– Om vi börjar från början så handlar det om ett tio-punktersprogram som sattes ihop av medlemmarna i föreningen för några år sedan. Den innehöll åtgärder för att förändra föreningen och få oss att ta mer plats i debatten. Ny vd efter att Christer Schoug slutade var en punkt, närvaro i Stockholm en annan, och sist handlade det om ett nytt namn på föreningen.
Vad vill ni säga med namnbytet?
– Vi är ju en anrik förening med en 109 år lång historia. Men vi vill blicka framåt och visa på att vi är en viktig näring och inte bara ett trafikslag. Sedan var det viktigt med en ny och modern logotyp. Den gamla är vacker på alla vis, men fartyget i den är inte ett fartyg av idag.
Namnbytet offentliggjordes på årsmötet i förra veckan, ni meddelade också lite nya namn i styrelsen – vilka?
– Ja, två nya namn kom in i styrelsen – dels Anders Remmer, vice vd på Viking Rederi AB, han träder in i styrelsen eftersom Vikings vd, Jan Hanses, numera sitter i Finlands motsvarighet till Svensk Sjöfart – Rederierna i Finland. Sedan så har David Kristensson, på Northern Offshore Services, också kommit in i styrelsen. Vi har representanter från alla olika typerna av svensk sjöfart och David Kristensson representerar specialtonnaget.
Förutom nytt namn och nya ansikten i styrelsen har mycket annat hänt i vår – till exempel har Transportstyrelsen delegerat ut tillsynen till klassningssällskap – hur viktig är den nyheten?
– Det är väldigt härligt. Det är något som vi har jobbat med i nästan fem år. Och nu den senaste tiden så märker vi en markant skillnad hos Transportstyrelsen. Förutom tillsynsdelegeringen så har de även anställt en inflaggningslots.
Vad innebär det?
– Det innebär en förenkling och erbjuder större flexibilitet. Dessutom så är det en del för framtiden. När eller om vi får en tonnageskatt så vill vi att manegen ska vara krattad för de rederier som vill flagga in. Vi vill att det ska gå så enkelt och smidigt som möjligt.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Anonymous
innebär tonnageskatten ett SIS register?
Anonymous
Nope!
Anonymous
Inget SIS, men kraven på större andel utländsk låglönebesättning lär väl redarna framhärda med. D.v.s. i princip samma resultat som ett SIS. Alltså väldigt få eller inga svenskar ombord.
Anonymous
my word is my bond !
Artikeln är stängd för fler kommentarer