Fotograf: Privat

Kategori: Forskning | Säkerhet

Hallå där, Per Lindström!

Hallå där, Per Lindström – sjöingenjör och teknisk expert vid DNV GL samt doktorand vid Högskolan Väst i Trollhättan.

Du har nyss disputerat – berätta om din avhandling!

– Jag har tagit fram en beräkningsmetod för hur man uppnår verklighetstrogna värden på spänningar som uppstår vid svetsning. Det hela görs i ett oerhört avancerat datorprogram med många komplexa beräkningar, men enkelt uttryckt handlar det om hur man ska optimera svetsade konstruktioner.

Det låter som en avhandling med ett tydligt syfte?

– Ja, syftet är att bestämma och räkna ut när en konstruktion går sönder och simulera hur man bygger en konstruktion utan att det uppstår sprickbildningar – vilket är ett väldigt vanligt problem inom sjöfarten.

Och där kan din beräkningsmetod komma till stor användning, förstår jag?

– Ja, jag hoppas att den ska bidra till att minimera sprickbildning i allmänhet och självklart också förhindra allvarliga olyckor där fartyg går av på mitten. Det bästa är förstås om man bygger rätt från början, så att man slipper kostsamma reparationer.

Du jobbar ju på DNV GL i Oslo, är det så att ni redan använder metoden där? 

– Ja, det gör vi faktiskt. Jag är anställd just som expert på hur man undviker sprickbildning, så vi har bland annat använt metoden för att räkna ut om ett FPSO-fartyg skulle hålla för en 100-årsstorm, vilket den gjorde. Dessutom har vi använt metoden vid installationer av framdrivningsmaskinerier och vid design av nya containerfartyg.

Kommentarer

  • Tommy Olsson

    Strongt jobbat grattis

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.