Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Specialfartyg

Hallå där, Per Barkman!

Hallå där Per Barkman, bemanningskonsulten som just har blivit redare i och med köpet av forskningsfartyget Kinfish (ex Ixplorer).

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]t Kinfish (ex Ixplorer).

Berätta om din nya båt!

– Det är ett surveyfartyg som har opererat med sjömätning under hela sin karriär hittills. Fartyget är 60 år gammalt och har verkat för norska staten i väldigt många år. Vi ska köra henne på Svalbard, Nordnorge och Lofoten, med gäster. Vi kommer att ha tolv gäster ombord. Vårt uppdrag är att ge full service, alltså båt, besättning och service ombord. Det är äventyrsresor, så vi kommer under första säsongen i Svalbard att köra runt för att uppleva Svalbard på nära håll.

Varför har ni valt att åka just där?

– Det är väldigt många som vill uppleva Svalbard. Det är norra jordens savanner, där de stora och exotiska djuren finns – isbjörn, valross och valar. Det i kombination med en mäktig miljö med isen. Våra gäster kommer inte att sitta och titta. Vi har stora gummibåtar så vi tar ut gästerna på isen och in på land för att verkligen uppleva det. Det är en mäktig upplevelse.

Hur kom ni på att ni ville göra detta?

– Det är min kollega Robin Dahlberg som har kört med andra båtar där uppe i flera säsonger, så han kan marknaden och området. Han var på jakt efter ett nytt fartyg väldigt länge och så dök det här fartyget upp. Han började jobba med det och då kom jag in i bilden så att vi kunde köpa det. Det är vi två som ska driva det och jag får stå med min bakgrund och min erfarenhet och han med sin. Vi har en bra kombination där.

Berätta gärna lite om Robin.

– Robin är styrman och har gått den traditionella vägen. Han läste på Sjöbefälsskolan och började sedan jobba inom handelsflottan men hade alltid längtan efter det mer nära och äventyrliga. När han hade prövat på den traditionella sjöfarten så började han segla på mindre expeditionsbåtar och isbrytare. Det har varit hans passion de senaste fyra–fem åren. Vi har känt varandra i 15 år.

Finns det några andra framtidsplaner på lång sikt?

– Svalbardssäsongen är fyra–fyra och en halv månad och så harmonierar den med vad man kan kalla valsäsongen uppe i Nordnorge och Lofoten. I sin turistinriktning söker Nordnorge nära och miljövänliga alternativ. Där det inte är massturism utan turisterna kommer nära och skadar inte naturen. Det är där vi kommer in som ett litet fartyg och vi kan ge gästerna en intim upplevelse. De får se ställen som de stora kryssningsfartygen och små dagsturerna inte kommer åt. Det är viktigt för oss, att vi inte har en negativ påverkan på naturen där uppe och vi tror att de här mindre båtarna inte skadar och inte stör djur och natur. Men det finns så mycket, även om det är fantastiskt och spektakulärt på Svalbard så är det ju samma i Tromsø-trakten och Lofoten, där har vi örn och valar och en fantastisk natur som är hur mäktig som helst.

Vi har det benet också att hon faktiskt är en utrustad surveybåt med väldigt mycket utrustning. Mindre, snabbare och kortare sjömätningsuppdrag är vi också redo att hoppa in på. Det är inte den marknaden vi fokuserar på men vi har den möjligheten.

Går det att garantera att man får se valar och valrossar och så vidare?

– På Svalbard så är det garanterat med isbjörn, val och valross. Resorna är sju till tio dagar så det blir en totalupplevelse av Svalbard.

När börjar ni?

– Vi lämnar Göteborg i början på maj, sedan kommer de första gästerna den 20 maj uppe i Svalbard då

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]