Fotograf: Stena Bulk

Kategori: Specialfartyg | Tank

Hallå där, Patrik Svahn!

Hallå där, Patrik Svahn – manager commercial operations Stena Bulk, som befinner sig ombord Stena Polaris som seglar igenom Nordostpassagen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] igenom Nordostpassagen.

Var befinner sig fartyget just nu?

– Nu är vi inne på sista etappen av själva Nordostpassagen och är ett dygn ifrån Berings Hav. Vi passerade den 180:e meridianen för fyra timmar sedan. Där vi går nu är det helt isfritt och det kommer inte att vara några mer ispassager under resten av seglingen.

Hur har seglingen varit?

– Det har gått väldigt bra och det har varit relativt lätta isförhållanden. Dock var det lite kämpigt sista biten vi fick eskort av atomisbrytaren Vaygach, vi mötte upp henne vid Ostrov Benett. Vi gick igenom gammal is uppbyggd under flera år som var runt två meter tjock på sina ställen. Atomisbrytarna är otroligt starka men de bryter ju bara en ränna motsvarande sin egen bredd och Stena Polaris är betydligt bredare vilket innebar att fartyget fick jobba lite, det var en hel del is att stånga sig igenom. Men det var inga konstigheter då fartyget har högsta isklass.

När har ni fått eskort av isbrytare?

– Vi har fått eskort vid två passager, vid den första eskorterades vi från Mattisen Strait till de nya sibiriska öarna av Vaygachs systerfartyg Taymyr. Skillnaden mot att gå i Östersjön vintertid är att där forcerar man isen själv och kör man fast får man begära isbrytarassistans, i Nordostpassagen måste man gå i konvojer av säkerhetsskäl. Detta innebär att man kan få vänta i ett eller flera dygn på att isbrytaren ska komma för eskort. 

Kan du beskriva omgivningarna?

– Vi har mestadels seglat i istäckta vatten men det har även varit stora områden med öppet vatten. Vi har passerat några snötäckta och flacka öar. Ganska enformigt landskap med andra ord. Men vi har faktiskt sett både valross och isbjörn.

Vad gör du ombord?

– Förutom att dokumentera seglingen i ord och bild är uppgiften att inhämta kunskap till den kommersiella sidan. De tekniska kunskaperna och erfarenheterna får vi från besättningen ombord, men för mig som normalt sett jobbar på kontor är detta ovärderligt. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]