Fotograf: Anna Lundberg

Kategori: Container | Ekonomi | Passagerarsjöfart

Hallå där, Lars Telestam!

Hallå där, Lars Telestam – koordinator på Chalmers för den fartygsförlagda utbildningen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ingen.

Hur är läget just nu när det gäller praktikplatserna? 

– Det kunde varit bättre, även om det inte är så katastrofalt som man kunde befara med tanke på tillståndet för den svenska sjöfarten. 

Vad betyder det?  

– I praktiken innebär det att alla de elever som ska vara ute just nu har fått plats. Däremot har inte alla fått så mycket tid som de önskat. 

På vilket sätt? 

– Vi hade som mål att samtliga de ungefär 135 studenter som nu är aktuella för praktik skulle vara ute tio veckor i sträck, men det är det långt ifrån alla som är. Omkring 20 elever har till exempel bara fått fem, sex veckor. Men de kompenseras förstås under de kommande praktikperioderna, så att alla får lika mycket praktiktid.

I höstas anslog regeringen 2,25 miljoner kronor extra till sjöfartsutbildningarna på Chalmers och i Kalmar – hur mycket har de pengarna betytt? 

– Det är klart att de pengarna har hjälpt oss väldigt mycket när det gäller att skaffa praktikplatser och för att betala mönstringsavgifter och resor till och från fartygen. Totalt sett för Chalmers och Kalmar innebär det att omkring 35 platser har tillkommit efter årsskiftet. Så utan dessa pengar hade läget varit annorlunda, och dessutom antydde ju Catharina Elmsäter-Svärd när hon presenterade regeringens handlingsplan för några veckor sedan att det blir ett liknande stöd även under kommande år, vilket förstås är positivt.

Det blir allt fler som praktiserar på utlandsflaggade fartyg – är det någon skillnad mot att praktisera på svenska fartyg? 

– Nej, det är ingen större skillnad. Många av de fartyg som idag är utflaggade var ju svenska för bara några år sen. Ofta har de fortfarande till viss del svensk besättning och sköts härifrån. Så rent utbildningsmässigt är det inga större skillnader. 

Sjöfartshögskolan i Kalmar inledde nyligen ett samarbete med kryssningsrederiet Royal Caribbean International – har ni något liknande på gång? 

– I dagsläget har vi inget konkret men vi håller ögonen öppna och bearbetar de kontakter vi har i branschen. Det är inte jättelätt att etablera ett liknande samarbete, men vi jobbar på det, så får vi se vad som händer. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]