Fotograf: SEKO Sjöfolk

Kategori: Arbetsmarknad | Folk/företag

Hallå där, Kenny Reinhold!

Hallå där, Kenny Reinhold – som nominerats till styrkommittén för Europeiska Transportarbetare Federationens (ETF) maritima transportsektion.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]e Federationens (ETF) maritima transportsektion.

Man får kanske säga grattis?

– Ja tack, det är en ära att få sitta med i styrgruppen och få vara med och besluta om vad ETF ska göra för sjöfolk i Europa.

Vad är det för uppdrag du har nominerats till?

– ETF är en stor organisation med flera olika grenar. En av de mer tongivande är sjöfarten. Jag har nominerats till att sitta i den styrgrupp som bestämmer vad vi ska satsa på och hur arbetet ska skötas. Gruppen träffas tre gånger per år. Två gånger per år är det stora sektionsmöten där alla sjöfartsförbunden i Europa är inbjudna där styrkommittén berättar om hur arbetet går och vad ETF ska satsa på i framtiden.

Varför behövs ETF?

– Man kan säga att ETF är en underorganisation i Internationella Transportarbetare Federationen (ITF) och har funnits i femton år. Stora delar av organisationens uppdrag är riktat mot EU-parlamentet och dess ledamöter. Parlamentet vänder sig till ETF och andra sociala parter i vissa frågor och ber om input.

Vad jobbar ETF med?

– Det är väldigt mycket. Men bland annat så är det aktuellt med ett medborgarinitiativ för att få till schyssta transporter. Vi försöker få in en miljon namnunderskrifter, vilket krävs för att frågan i vart fall ska behandlas i parlamentet. Dessutom jobbar ETF för att försöka få till något motsvarande till USA:s Jones Act för att skydda europeiskt sjöfolk. En lösning som liknar TAP-avtalet som vi har i Sverige skulle kunna vara en variant.

Varför är det viktigt för Seko sjöfolk att vara representerade internationellt?

– Sverige och de nordiska länderna är väldigt respekterade i internationella fackliga sammanhang. Vi är vanligtvis väldigt aktiva och drivande i många frågor. Jag är är övertygad om att vårt internationella arbete har gjort att vi ändå har lyckats behålla så många svenska sjömän som vi ändå har. Vi är en stark och viktig röst i internationella fackliga sammanhang.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]