Fotograf: Ivar Oil

Kategori: Ekonomi | Hamn/Logistik

Hallå där, Jonatan Karlström!

Hallå där, Jonatan Karlström – säljchef för nystartade bunkerbolaget Ivar Oil som opererar i flera hamnar längs Ostkusten.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]hamnar längs Ostkusten.

Vilka är ni?

– Vi är ett dotterbolag till Ivar Lundh som har en bakgrund som befraktningsmäklare och hamnagent. Vi fick förfrågningar om att leverera bunkerolja, framförallt gasolja, på Ostkusten och vi ser helt klart en stor marknad. Det finns bunkerbolag på Västkusten som tycker det är lönsamt att köra med lastbil till Ostkusten för att leverera olja, så det finns en möjlighet för oss att kunna pressa priserna genom att bara satsa på Ostkusten. Utöver gasolja levererar vi fuel oil, diesel och smörjolja.

Har ni egna lastbilar/bunkerbåtar?

– Nej inte ännu, vi kör med kontrakterade lastbilar och chaufförer till hamnar som Skutskär, Hargshamn, Norrsundet och Oxelösund med flera. Den stora skillnaden mot Västkusten är att det längs Ostkusten finns otroligt många små hamnar och då är det lastbil som gäller. De flesta av våra kunder är mindre torrlastare som inte går till de största hamnarna. På de uppdrag vi får i Stockholm kan vi hyra in oss på en barge.

Hur ser kundstocken ut?

– Vi inledde verksamheten för sex månader sedan och servar idag ett flertal rederier, och det var två av dessa som låg på från början om att vi skulle dra igång en bunkerverksamhet. Tillsammans har vi tagit fram rutiner, logistik och prissättning. Vi har alltifrån noll till tio uppdrag på en vecka.

Har ni några andra affärsområden?

– Utöver bunkeroljeleveranser så driver vi även en mäkleriverksamhet för bunkerolja som i princip kan tillhandahålla bunker i alla hamnar i Nordeuropa. Skälet att vi jobbar med detta är att Swede Chem Tankers som också är ett dotterbolag till Ivar Lundh och kontrollerar fyra tankfartyg ville sänka sina bunkerkostnader och det har vi lyckats med.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]