[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]kring integrerade säkerhetssystem fungerar.
Vad är det för examensarbete?
– Jag och min klasskompis Joakim Börjesson håller på att titta närmare på utbildningar kring integrerade övervakningssystem ombord på nybyggda fartyg. Alltså övervakningssystem främst placerade i maskinrummet som övervakar driften och systemen ombord.
Finns det något problem med den undervisningen?
– Utvecklingen på området integrerade övervakningssystem går väldigt snabbt och nya system presenteras hela tiden. Vi upplever att det kan vara svårt för maskinbefäl och annan personal att verkligen hänga med i utvecklingen.
Vad skulle det kunna innebära?
– Oftast är det så att företagen som levererar de avancerade systemen erbjuder ett fåtal utbildningsplatser till rederierna i samband med inköpen, ytterligare platser är ofta förenade med ökade kostnader. Då kanske tre personer i besättningen går utbildningen, men det kanske är upp till nio personer som roterar i maskin. Då ska de som gått utbildningen kunna förmedla sin kunskap på rätt sätt, vilket inte alltid är så lätt. Och ett fel som inte avstyrs i tid kan leda till skador på utrustning och i värsta fall även personal.
Vad är det då ni vill veta?
– Vi vill, genom en enkät, komma i kontakt med befäl på fartyg byggda 2010 och framåt, som antagligen har nya moderna övervakningssystem installerade, och höra hur mycket utbildning de har fått i systemen. Vi vill också veta hur nöjda de är med utbildningen och om de känner att de kan sköta systemen på ett säkert sätt.
Vart kan man hitta enkäten?
– Enkäten kan man svara på online, här.
Hur länge har ni hållit på med examensarbetet?
– Det började egentligen redan första året med förberedande kurser. Men det började på allvar nu det sista året och målet är att ha undersökningen klar i början av maj.
Vad undersöker era klasskompisar?
– Det är väldigt blandat. Några tittar närmare på sexuella trakasserier ombord på fartyg, några tittar på energieffektiviseringar och några undersöker hur metanolkonverteringen av Stena Germanica har gått.
[/flowy_subscriber_only]