Jesper Ingevaldsson, kommunikatör vid kompetenscentrat Lighthouse.

Fotograf: Lighthouse

Kategori: Forskning | Ekonomi | Utbildning

Hallå där, Jesper Ingevaldsson!

Hallå där, Jesper Ingevaldsson – kommunikatör vid kompetenscentrat Lighthouse som gjort en film om Lighthouse och svensk sjöfart.

Berätta – vad är det för film ni har gjort?

– Det är en presentationsfilm om Lighthouse som dels är tänkt visas upp för våra finansiärer, dels ska kunna visas upp för branschfolk och allmänhet på mässor, workshops och liknande.

Behövs det verkligen en sådan här film? 

– Ja, vi slåss ju om finansieringspengar med en mängd olika aktörer och industrier – som sysslar med allt ifrån bioteknik till grafen – och därför måste vi på ett tydligt och lättillgängligt sätt kunna berätta om sjöfarten och Lighthouse. Så å ena sidan ska filmen förklara för till exempel Vinnova, Energimyndigheten och EU varför de ska lägga pengar på sjöfarten och på Lighthouse olika projekt, och å andra sidan ska den berätta för både finansiärer, partners, branschfolk och allmänhet vad Lighthouse gör och kan bidra med.

Filmen premiärvisades på Swedish Maritime Day – hur var reaktionerna? 

– Positiva! Det var väldigt roligt att höra att folk från alla möjliga håll – akademin, redareföreningen och branschfolk överhuvudtaget – verkade gilla filmen. Vad jag förstod så tyckte de att filmen på ett tydligt och underhållande sätt sammanfattar varför sjöfarten är viktig, och de uppskattar också att den kan visas för vanligt folk som egentligen aldrig tänker på sjöfart. Även från våra finansiärer har det varit positiva kommentarer. 

Det ser ut att vara en rätt påkostad film, hade det inte räckt med en vanlig powerpoint-presentation för att berätta om er verksamhet? 

– Det är klart att en film kostar mycket mer än att göra en powerpoint-presentation eller ett pdf-dokument, men i dagens klimat – där man matas med information hela tiden – så är det sånt här folk tar till sig. Här kan vi kombinera bild, ljud och grafik för att snabbt ge en bra bild av sjöfarten och av Lighthouse. Sen så vill vi ju också att filmen ska spridas via sociala medier, och en pdf eller powerpoint sprids inte alls på samma sätt som en film.    

Det är mest globala containerfartyg och Stena-fartyg som visas upp och inte så mycket mindre rederier eller underleverantörer – hur tänkte ni där? 

– Det har med ekonomin att göra och vilka resurser vi hade till vårt förfogande. En del av filmen är nyproducerad men för att hålla kostnaderna nere så lånade vi också en del material från annat håll, som exempelvis Stena. Visst hade vi velat visa upp fler sidor av sjöfartsbranschen, men då hade vi fått producera mycket mer själva och då hade filmen också blivit mycket dyrare. 

Det är ingen risk att filmen ”stjäl” pengar från den forskning som bedrivs inom Lighthouse?

– Nej, filmen är finansierad av specifika kommunikationspengar så pengarna tas inte alls från samma budget som forskning- och utbildningsbudgeten. Så nej – det är ingen risk att det blir mindre forskning inom Lighthouse bara för att vi har gjort den här filmen.

Något annat på gång hos er framöver? 

– Nu jobbar vi för fullt med att utveckla Lighthouse till att bli ett nationellt kunskapscentrum. Till hösten hoppas vi att allt ska vara på plats när det gäller vilka som ska jobba med den här andra fasen i Lighthouse utveckling, och då ska de också mer konkret bestämma vilka projekt som fortsättningen på Lighthouse ska fyllas med. 

Nyfiken på filmen..? Kika här nedan!

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.