Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Hallå där, Jan Meyer!

Hallå där, Jan Meyer, vd för varvet Meyer Turku i Åbo, som på kort tid har utökat sin orderbok med fyra nya kryssningsfartygsbeställningar.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]gsfartygsbeställningar.

Blir de nu beställda två optionsfartygen för TUI Cruises identiska systerfartyg till de tidigare fartygen i serien?

– Tyvärr kan jag inte lämna ut speciellt mycket detaljer om fartygen i det här skedet eftersom vår kund vill avslöja dem senare vid lämplig tidpunkt. Vad jag kan säga är att fartygen blir liknande men att vi har gjort några förändringar i designen, det blir vissa avgörande förbättringar. Att vidareutveckla designen var också en förutsättning för att vi skulle kunna träffa detta avtal, de innebar att det vi erbjuder blir mer attraktivt för kunden.

Ni har talat om investeringar och att utveckla varvsanläggningen i Åbo, vad omfattar dessa planer?

– Vi har ett antal olika alternativ. Man måste tänka på varvet som en stor fabrik så vi tittar nu på alla olika stadier av produktionen och var vi måste göra något och vad vi kan göra för att på bästa sätt uppnå en ökning av produktiviteten. Om vi gör investeringar så bör de givetvis betala igen sig genom en kraftig ökning av produktiviteten.

Hur långt har ni kommit i denna process? 

– Det vi gör måste innebära ett steg framåt och kommer att omfatta mångfaldiga åtgärder och mångfaldiga investeringar. Vi är fortfarande i en process för att utforma dessa och besluta vilka av dem vi ska vidta. Några av dem exkluderar nämligen också varandra. Saken är den att när vi gjort dem så finns det ingen återvändo.

Ni har många fartyg i order, är kapaciteten tillräcklig med den befintliga dockan?

– Ett alternativ vi tittar på är att förlänga byggdockan. Men om vi på något sätt kan öka vår genomloppstid i den befintliga dockan, vilket vi har gjort flera gånger både i Åbo och Papenburg, så kan vi leva med den existerande dockan. Detta belyser hur knepiga dessa frågor är. Det betyder också att vi har våra processer under bättre kontroll och att de är bättre.

Är ni tills vidare nöjda med köpet av Åbovarvet?

– Jag tror att det kommer att visa sig vara en framgång. Jag säger visar sig, för i slutändan är alla dessa order mycket bra, men det handlar om mycket mer än stora löften till våra kunder. Men jag tror att till exempel leveransen av Mein Schiff 4 var framgångsrik och visade vad Åbovarvet klarar av. Vi måste bygga vidare på dessa senaste framgångar även i framtiden.

Har ni någon kapacitet kvar för ytterligare leveranser i Åbo före 2020?

– Man ska aldrig säga nej, men det kan bli svårt.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Elon Löfqvist

    Congratulations! Seems that Your investments in Turku have given expected results! Also glad the Yard in old Papenburg have a full order book. Experience makes result! As an old customer at the Yards in Papenburg and Turku it makes me really happy for Your success! Hope to see You in the future. Elon Löfqvist

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]