Fotograf: Tomas Lindberg

Kategori: Folk/företag | Container | Fartygsaffärer

Hallå där, Jakob Le Fevre!

Hallå där, Jakob Le Fevre – sälj- och marknadsansvarig för Danish Maritime Fair som i veckan premiär-arrangeras i Köpenhamn. 

Berätta – varför bestämde ni er för att arrangera den här mässan? 

– Samarbetet inom det danska maritima klustret har tidigare varit ganska dåligt. Det har inte varit alls lika bra som i till exempel Norge, där det finns starka band mellan olika parter som redare, skolor och Norshipping-mässan. Nu har man även här hos oss insett att man måste samverka och samarbeta mellan fack och redare, underleverantörer och skolor. Så fokus för mässan har varit att stärka nätverkandet inom det danska maritima klustret, framförallt för att möta konkurrensen från Asien och Indien. 

Men mässan är förstås inte bara en dansk angelägenhet? 

– Nej, vi har 180 utställare från 45 nationer, även om merparten utställare kommer från Danmark. Men vi vill absolut bli en internationell mässa där man ska kunna knyta internationella kontakter. 

Det är premiär för mässan – har allt gått som planerat? 

– Både ja och nej, vi har lärt oss väldigt mycket. Idéen föddes hos organisationen Danish Maritime, och vi har jobbat med förberedelserna i ungefär sju månader. Till nästa gång vet vi mycket om hur vi inte ska göra och att det till exempel är viktigt att sätta en organisation tidigt, där man har tydliga ansvarsområden. Nu har vi gjort mycket ”på en höft”. 

Vad har ni haft för mål när det gäller antalet besökare och så vidare? 

– Vi hoppades på 5.000 besökare, och än så länge (onsdag lunch, reds. anm.) har vi haft 4.440 besökare. Så det känns förstås bra. Och när det gäller antal utställare så hade vi först bokat en enda mässhall, men där fick vi dubbla utrymmet och boka en hall till på grund av det stora intresset.  

Och tanken är förstås att mässan ska återkomma?

–  Ja, redan nästa år faktiskt. Sedan kommer den arrangeras vartannat år, så att vi inte krockar med SMM-mässan i Hamburg. Vi vet ju att det kostar en del för företagen att delta på mässor och att man i regel kanske bara har råd med en mässa per år, och därför vill vi inte konkurrera med SMM. Däremot så vill vi gärna konkurrera med Norshipping i Oslo, där vi ser vår starka fördel med att Köpenhamn ligger mer strategiskt till än Oslo. 

Fotnot: Danish Maritime Fair arrangeras på mässområdet Bella Center i Köpenhamn 7-10 oktober och anordnas parallellt med branschdagarna Danish Maritime Days som löper 6-10 oktober.    

Kommentarer

  • Karina Linnér

    Tufft initiativ!
    Har tyvärr inte hunnit vara där själv, men har hört från andra att det är ett väl upplagt event!
    Grattis Jakob och kolleger!

  • Jakob Sørensen

    Indtil nu har Danish Maritime Fair 2014 været en succes i mine øjne – bare initiativet sender et positivt signal.
    Da jeg startede i marine-branchen for 30 år siden, der havde vi i Danmark mange nybygnings-værfter og flere motorfabrikker – nu har har vi ingen. Så vi må holde sammen på den knowhow, der er tilbage – og se hvor vi sammen kan konkurrere bedre mod verden udenfor Skandinavien…

  • Mikkel Elsborg - PJ Diesel

    Som udstlller har messen fungeret overal forventning, og alle har haft tid til at tale sammen, hvor SMM er meget stor og et helt andet setup. Kvalitet, tid og nærvær har kendetegnet dette første DMF

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.