Jakob le Fevre laddar för andra året av Danish Maritime Fair.

Fotograf: Tomas Lindberg

Kategori: Ekonomi | Folk/företag

Hallå där, Jakob le Fevre!

Hallå där, Jakob le Fevre, Global Business Development Director för Danish Maritime Fair som nu laddar inför andra året av den nya stora danska sjöfartsmässan.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]danska sjöfartsmässan.

Förra hösten arrangerade ni den första Danish Maritime Fair någonsin, hur tycker du det gick?

– Väldigt bra. Trots att den låg väldigt nära SMM i tid och trots att vi bara hade sju månader på oss att förbereda mässan hade vi 4.500 besökare.

Varför hade ni bara sju månader på er att förbereda?

– För att Danish Maritime Authority (danska sjöfartsverket) ville ha en mässa i anslutning till Danish Maritime Days och hade beslutat att bidra finansiellt till den. Vi hade egentligen planerat att mässan skulle hållas i maj 2015, på behörigt tidsavstånd till SMM i Hamburg och under en tid då Köpenhamn är vackert och behagligt. Oktober är inte lika fint.

Så varför kör ni återigen i oktober?

– För att danska sjöfartsverket har skjutit till medel för tre år och under de åren ska mässan ligga i anslutning till Danish Maritime Days. I och med 2018 hoppas vi kunna lägga mässan i maj. I och med det ska den gå vartannat år och inte krocka med vare sig Nor-Shipping eller SMM.

Vilken är den främsta erfarenheten du fick med dig från förra årets mässa?

– Att vi måste göra mässan intressant och speciell för redarna. Eftersom de flesta utställarna är underleverantörer i en eller annan form är det rederierna vi ska locka att besöka utställningshallen. Hela eventet ska vara ett forum för redarna och deras personal att få ny viktig kunskap och det ska vara lätt för dem att ta en sväng in på mässan medan de ändå besöker konferenserna.

Något mer som ni förändrar jämfört med förra året?

– Ja, mindre saker som att mässan bara varar tre dagar i stället för fyra och att vi stänger klockan fem på eftermiddagen i stället för klockan sex. Vi gjorde en utställar- och besökarenkät efter förra året och fick en del synpunkter på just sådana detaljer.

Förra året var mässan väldigt dansk, samtidigt säger ni att den ska vara internationell.

– Även det beror på att vi inte hade tid att marknadsföra den ordentligt förra året. I år är vi betydligt bättre förberedda och har en marknadsstrategi med 1,2 miljoner danska kronor i marknadsbudget. Nu annonserar vi långt utanför Danmark.

Ni har delat upp mässan i två olika avdelningar, varför?

– För att det så tydligt finns två typer av utställare som egentligen har väldigt lite med varandra att göra. Därför har vi en utställningsdel med teknik- och serviceleverantörer och en med exempelvis försäkringsbolag, myndigheter med flera.

Är det inga rederier som ställer ut?

– Inte många. Förra året var det fem danska rederier. I år har hittills tolv bokat in sig. Vi försöker på många olika sätt att få redarna involverade i både utställningen, eventen och konferenserna.

Hur många svenska företag ställde ut förra året?

– Det var fem–sex stycken förra året. Och jag tror att samtliga hade kontor även i Danmark. I år har vi hittills tolv svenska bokningar och det är flera av dem som enbart finns i Sverige. Så det är en klar utveckling.

Varför är det viktigt att ha med svenska företag?

– Jag har besökt sjöfartsbranschen i Sverige en hel del och vet att ni har många mycket bra företag och väldigt bra befälsutbildningar. Vi borde samarbeta betydligt mer. Danska redare borde exempelvis annonsera efter befäl i Sverige i stället för att göra det i de internationella maritima magasinen. Från Sverige skulle de få befäl med precis lika bra utbildning som danska befäl. Det måste danska redare få upp ögonen för.

Finns det fler sätt vi skulle kunna samarbeta på, tycker du?

– Absolut. I framtiden skulle vi kunna skapa en stor internationell mässa tillsammans. Vi kunde till exempel kalla den Öresund Weekend. Bredvid den kan sedan både Sverige och Danmark ha nationella mässor eller konferenser, ungefär som Swedish Maritime Day fungerar idag. Danish Maritime Fair är däremot redan internationell, men skulle kunna bli nationell om vi samarbetade kring en annan, större och gemensam mässa. Vi har nu lagt hörnstenen för den.

Ni har bytt mässhall i år och håller utställningen och konferenserna i Köpenhamns gamla lokomotivverkstäder. Hur mycket större lokal får ni nu?

– Lokomotivverkstäderna är på 9.500 kvadratmeter plus 2.000 kvadratmeter konferensyta. Förra året hade vi 6.000 kvadratmeter utställningsyta. Så det blir mycket större i år och med konferensdelen i samma lokaler.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]