Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Hamn/Logistik | Passagerarsjöfart

Hallå där, Ingrid Hansson!

Hallå där, Ingrid Hansson, pressansvarig kommunikatör på Stockholms Hamnar.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]r på Stockholms Hamnar.

Hur har den nya passagerarterminalen i Värtahamnen fungerat?

– Värtaterminalen har varit i drift sedan den 21 juni och vi är mycket nöjda men det finns fortfarande mycket att göra innan vi blir helt färdiga. Vi lade ner ganska mycket arbete på att få övergången så smidigt som möjligt för alla resenärer redan från början så vi hade flera sommararbetare anställda som värdar. De hjälpte till att visa passagerare tillrätta och dirigera trafik. Vi vill ju att det första intrycket ska bli positivt.

Har tidsplanen hållit?

– Vi ligger precis i plan. Projektet har flutit på fantastiskt bra. Utrymmena för passagerarna togs i bruk den 21 juni och plan 3, 4 och 5 tas i bruk under hösten.

Hur viktigt är det för hamnen att få en ny terminal?

– Vi har byggt den nya piren och terminalen för att ge plats åt stadsutvecklingen i området. Terminalen kommer att integreras med den nya stadsdelen. Staden och hamnen har verkligen gått hand i hand i det här projektet. Vi tycker också att det är kul att det inte enbart är en passagerarterminal som man kommer till när man ska resa. Man ska kunna komma hit och äta och njuta av utsikten. Det blir alltså mer än bara en terminal men självklart är vårt huvudmål att se till att en resa blir bekväm för resenären.

Vad betyder färjetrafiken för Stockholm?

– Vi hade 11 miljoner färjepassagerare 2015 i Stockholms Hamnar och hör till de största passagerarhamnarna i världen. Dessutom har vi en halv miljon kryssningspassagerare. Om man tänker på vad passagerartrafiken drar in i intäkter så är den ombyggda hamnen väl investerade pengar. Passagerarna konsumerar för fem miljarder och fyller sju medelstora hotell varje dag, året runt.

Kan Värtaterminalen även ta emot kryssningsfartyg?

– Ja. Det är också viktigt att påpeka att den här terminalen är öppen för alla rederier.

Terminalen har en solcellsanläggning, ni satsar tydligen på förnybar energi?

– Det är en del i vårt led mot en fossilfri verksamhet i framtiden. Stockholms Hamnar har redan tre solcellsanläggningar i bruk och den här på Värtaterminalen blir den fjärde. Värtaterminalen är byggd med hållbarhet i fokus. Vi har haft fler solcellsprojekt på gång men de är pausade just nu eftersom det olyckligt kom en energiskatt från 1 juli. Beslutet kom ganska snabbt och alla blev ganska förvånade över att man ska betala skatt för den el man utvinner. Från att ha fått bidrag så att anläggningarna hinner betala av sig under sin livslängd, så blir det inte lönsamt annat än ur ett miljöperspektiv. Det är ju roligt att både göra en ekonomisk och en miljömässig vinst på investeringen. Vi har faktiskt Sveriges största takmonterade anläggning på Magasin 6.

Gillar stockholmarna sin hamn?

– Absolut. Vi försöker ha en öppen dialog med allmänheten, kanske speciellt i våra stora infrastrukturprojekt. Folk är engagerade och vill veta mer och de flesta skulle jag säga gillar sin hamn.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]