Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Arbetsmarknad | Utbildning

Hallå där, Christopher Anderberg!

Hallå där, Christopher Anderberg – instruktör vid Chalmers och initiativtagare till ett seminarium om skatteregler, anställningsvillkor och liknande spörsmål för blivande sjöbefäl och sjöingenjörer som tänkt jobba utomlands.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] tänkt jobba utomlands.

Berätta om seminariet – hur kom ni på idén?

– Det är eleverna själva som uttryckt önskemål om att vi ska ha ett sådant här arrangemang, där de får en chans att ställa frågor till flera olika parter samtidigt om skatter, försäkringar, sociala trygghetspaket och liknande. Så i fredags fick vi tid och tillfälle att anordna seminariet, vilket blev väldigt uppskattat.  

Vilka deltog? 

– Det var Pernilla Haglund och Mikael Pettersson från Skatteverket och Christer Themnér från Sjöbefälsföreningen och SMBF. Tyvärr hade Försäkringskassan ingen möjlighet att närvara den här gången, men till nästa gång hoppas vi att de ska vara med.

Ni har inte arrangerat något liknande förut?

– Nej, inte så vitt jag vet. Visserligen har vi haft enskilda dragningar under Sjölog tidigare men det här var första gången flera parter deltog samtidigt, vilket är extra bra eftersom eleverna då kan få mer heltäckande svar på en och samma gång. 

 Och vad fick eleverna veta?

– Att det finns en mängd unika regler om man ska jobba utomlands, och att regelverket kan vara väldigt svårtolkat – särskilt om man är ny och ska söka sig ut för första gången. Inte minst kan det vara knepigt att jobba inom offshore i exempelvis Norge med det nordiska skatteavtalet, där det gäller att ha noggrann koll på i vilket land man ska betala skatt och hur man ska göra med försäkringar och så vidare.

Något mer..?

– Ja, mycket handlade om 183-dagarsregeln och vad som händer om ens fartyg byter flagg, där det ju också gäller att veta vad som gäller för olika fartområden och hur länge man är borta.   

På tal om att ha koll på skatteregler – har eleverna följt med i rapporteringen om de upptaxerade sjöbefälen?

– Ja, det har de. Och de vet också vad konsekvenserna kan bli om man inte har fullständig koll på vem ens arbetsgivare egentligen är och hur ens avtal ser ut. Det var också något som Christer Themnér poängterade: att man måste ha ordning på sina papper, både vad det gäller ens anställningsavtal och ens försäkringar.

Ja, man har väl ett stort ansvar själv förstår jag?

– Precis. Även om man jobbar på avtal kan man inte alltid lita på att det löser sig gentemot Försäkringskassan. Samtidigt finns det ju olika möjligheter att försäkra sig själv, där då till exempel SMBF har olika försäkringspaket. Det gäller ju också att tänka på att det finns ett liv efter 65.

Och hur gick det, fick eleverna svar på sina frågor?

– Ja, det tror jag – även om de kanske inte alltid var så nöjda med svaren… Varför? De tycker nog rent allmänt att regelverken är krångliga och svårtolkade. Och det var också något vi fick förklarat för representanterna från Skatteverket: att många av våra elever planerar att jobba utomlands och att det då är viktigt att regelverket är tydligt och transparent så att det inte hämmar deras chanser att få jobb.

Och det blir alltså fler sådana här seminarier framöver?

– Ja, det hoppas vi. Kanske att vi kan göra något liknande på nästa års Sjölog, så att vi når en ännu bredare publik. Plus att vi då kan komplettera med diskussionsforum och debatter.

Hur många elever deltog förresten?

– Det var nog ett 70-tal elever från 3:dje- och 4:de-klasserna, men då var det också många som inte kunde närvara på grund av att de hade andra lektioner. Men från dem som var med fick vi bara positiva reaktioner. Det var väldigt lyckat.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Mycket bra initiativ!!

  • Student på Chalmers

    Förra året på Sjölog var artetsförmedlingen, försäkringskassan och Skatteverket där och svarade på frågor kring avtal och regler gällande arbeta utomlands samt aktörer från näringen som stena. Då ämnet just var ”sjöfarten som en internationell arbetsmarknad” med ca 250 åhörare!

    • Christopher Anderberg

      Var inte medveten om det, visste bara att de var på plats men samtidigt bara bra om vi kan få ett ökat tryck på dessa frågor i alla möjliga tillfällen.

  • Anonym

    För svenskar är ju inte sjöfarten internationell, inte om man vill lyfta en dräglig lön iallafall. Skatteverket skattar ju alla till döds. Bättre att folk stämplar till pension och stäng dom där två sjöbefälsskolorna. Finns ingen framtid i branschen ändå. Titta på norrmännen, dom kan jobba lite hursomhelst och betalar 7,5% trygd vilket gör att dom slipper bli utförsäkrade. Kul ju mer man hör av med rederier/riggsällskap som säger att dom inte vill ha svenskar just pga skatteregler / krav.

    • Sjökaptenen

      Den du, ”skattad till döds”?!
      Sanningen är att sjöbefäl är en ganska så välavlönad yrkesgrupp i Sverige, iof inte som kirurger och börsmäklare förstås men väl över många andra med en medioker högskoleutbildning på 3 år.
      Flera skeppare och chiefar figurerar i topp i taxeringskalendern i kommuner som inte är så direktörstäta! Ganska många drar in netto över 35000 kr/månaden på 1:1 avtal. Vilka yrkesgrupper utanför storstäderna gör det annars? Kanske kommunchefen och ICA handlarn.

  • Anonymous

    sjöfarten är inget kul längre ändå:)

  • Anonymous

    Sjöfarten är annorlunda mot förr, men har andra värden idag. Känslan förr var att vara isolerad, tvingas leva med personer som inte var lätta att leva med vilket var lärorikt. Leva rövare i hamnar var väldigt länge sedan. Däremot kan man tillbringa sin omfattande ledighet desto mer i samma hamnar om man så önskar.
    Fortfarande är sjölivet unikt och lärorikt, det måste finnas plats för speciella människor också, som blir värdefulla iland då de vill gå iland.

  • Anonymous

    Sanningen är den att om ser till ansvarsbördan och 24/7 timmars arbete så är den egentliga lönen väldigt låg för sjöbefäl ,hade det inte varit för möjligheten att hyra in billig arbetskraft från
    fattiga länder ,så skulle lönen varit mycket högre , suply and demand,

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]