Fotograf: Anna Lundberg

Kategori: Säkerhet

Hallå där Carolina Kihlström!

Hallå där, Carolina Kihlström, kommunikationsansvarig på föreningen Svensk Sjöfart och sammankallande i Vågrätt-gruppen. Du har varit i Bryssel och presenterat Vågrätt-arbetet. Varför?

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]grätt-arbetet. Varför?

– De har en plattform inom EU-kommissionen som heter Platform for Change, som startades av EU-kommissionären Violeta Bulc 2017. Den är för hela transportsektorn och syftar till att få fler kvinnor till transportsektorn. Tanken är att man har olika aktiviteter där men delar best practices och metoder. Founding partners är exempelvis branschorganisationer och fackföreningar på EU-nivå. Vi blev inbjudna av Ecsa, den europeiska redareföreningen, för att berätta om Vågrätt för att ge exempel på vad man gör inom olika branscher i olika länder. Det handlade alltså inte bara om sjöfart, utan det var föreläsare från flera transportslag.

Var det en heldag?

– Ja, vi var där från tio till fyra och det var lite olika pass. Vi hade också workshops där vi diskuterade de olika delarna efteråt. Trakasserier och kränkande särbehandling var en del. Det handlade också om rekryteringsinsatser som olika aktörer har gjort, med förslag och exempel på hur man kan göra för att locka både män och kvinnor till transportbranschen.

Vad berättade du?

– Jag berättade om Vågrätt, vad vi står för, vad vi jobbar med och varför vi gör det. Också varför vi har valt att börja med de fyra prioriterade frågorna – avsiktsförklaringen, öppna workshops, samla best practices, något som Cecilia Österman på Linnéuniversitet gör genom ett forskningsprojekt, och införa kränkande särbehandling som en del i basic safety-utbildningen, Johan Hartler på Chalmers leder det arbetet. Jag berättade också hur våra möten går till, att vi både delar best practices och diskuterar utmaningar och arbetar med de prioriterade aktiviteterna. Vi gick igenom varför vi har lyckats ha en sådan här branschövergripande grupp där vi faktiskt jobbar tillsammans, något som är ganska unikt.

Ja, hur kommer det sig att sjöfarten i Sverige lyckas med det?

Parterna såg problemet, den utmaning som finns och valde att jobba framåt, hitta lösningar och jobba förebyggande. Vi hade ju lite historia att gå på från 2015, när vi skrev strategi- och handlingsplanen. Och vi är vana att samarbeta med varandra även i andra sammanhang.

Vilka var det som lyssnade?

– Det var DG Move (EU:s generaldirektorat för mobilitet och transport, reds. anm.), olika europeiska branschorganisationer och fackföreningar från alla trafikslag. Men också några andra organisationer och företag som var inbjudna för att tala.

Vad fick du för reaktioner?

– Det var jättebra respons. De tyckte att det var intressant och viktigt och de vill gärna att det ska ingå som en aktivitet inom plattformen och att vi i Vågrätt rapporterar hur arbetet går. Det var var många frågor om hur vi har gått till väga, hur vi hanterar utmaningar, motstånd och sådant som vi och även andra brottas med. Vi hoppas att vårt arbete kan inspirera både aktörer inom sjöfarten och också inom andra delar av transportnäringen.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]