Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Arbetsmarknad

Hallå där, Annina Rosenqvist

Hallå där Annina Rosenqvist, Training Coordinator på Aboa Mare, som just nu är i full färd med planeringen av årets sjöfartsmässa, Maritime Fair 2022, i Åbo.
– Den började ursprungligen som en rekryteringsmässa som så småningom fick mer och mer tonvikt på teknik. Nu när vi arrangerar mässan för 15:e gången är vi åter kanske lite mera tillbaka till ett starkare fokus på rederier och rekrytering.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]head {”content”:”Vad är Sjöfartsmässan?”} /–>

– Den började ursprungligen som en rekryteringsmässa som så småningom fick mer och mer tonvikt på teknik. Nu när vi arrangerar mässan för 15:e gången är vi åter kanske lite mera tillbaka till ett starkare fokus på rederier och rekrytering.

Hur många utställare blir det?

– Nu har vi drygt 50 utställare inbokade och vi har fortfarande några enstaka platser kvar.

Var arrangeras mässan och konferensen?

– Mässan arrangeras den 3 och 4 november i våra egna utrymmen och konferensen hålls i auditoriet i samma byggnad. Vi vill behålla mässans hemtrevliga och familjära stämning och väljer därför att ha den i våra egna utrymmen. Den traditionella skepparbalen för utställare och Ånikap-medlemmar hålls som vanligt i festsalen på Åbo slott fredag kväll.

Vilken är din uppgift inför mässan?

– Jag är något av spindeln i nätet som koordinerar allting och sköter kontakterna till utställarna. Jag får stor hjälp av mina kolleger och speciellt Leif-Christian Östergård som planerar konferensprogrammet och kontaktar talare.

Vilka målgrupper vill ni nå?

– Sjöfartsmässan är något av en träffpunkt för folk i branschen med besökare både från Finland och Sverige men också från andra länder. Vi riktar oss även till studeranden och alla som söker jobb inom sjöfarten.

Till vem riktar ni er primärt med rekryteringsdelen?

– Vi vill att alla som söker jobb ska komma i kontakt med rätt personer på mässan. Elevföreningen har lagt upp ett antal frågor till rederierna med sådant som de funderar kring. Detta kanske gör det lättare för dem som är vid montrarna att svara på frågor. Men vi riktar oss inte enbart till våra egna studerande utan även till studerande från andra skolor och alla andra som letar efter jobb inom sjöfarten. Det kostar ingenting att besöka mässan och delta i konferensprogrammet och kräver heller inte någon registrering.

Och vad kan de få ut av evenemanget?

– De flesta rederier från Finland och Åland kommer hit och mässan erbjuder ett ypperligt tillfälle att komma i kontakt med elever och arbetssökande. Jag hoppas att de arbetssökande tar chansen att presenterar sig. På mässan kan både de och rederierna knyta kontakter som de kan ha nytta av i framtiden.

Presenterar ni några nyheter?

– Detta blir andra gången som vi har ett större konferensprogram baserat på de goda erfarenheterna från föregående mässa 2019. Nytt för i år är att vi har två klart skilda konferensteman för de två dagarna. På torsdagen har konferensprogrammet temat rekrytering och på fredagen smart sjöfart. Fredagen handlar alltså mer om teknik och är riktad till såväl personal ombord som teknisk rederipersonal och ger information om vad man i framtiden bör ta i beaktande till exempel vid planering av nybyggen.

Hur många gånger har du själv varit med på Sjöfartsmässan?

– Jag har varit med sedan 2003, så för mig blir detta den tionde gången.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]