Kategori: Folk/företag | Politik | Regelverk

Hallå Där!

Lars Höglund ordförande i Sveriges Redareförening, som varit och lyssnat på infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärds tankar om en svensk sjöfartsstrategi.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]vensk sjöfartsstrategi.

Hur var mötet?

– Det var positivt. Ministern började med att tala om att det varit väldigt mycket tåg och järnväg från regeringens sida men hon sa att de jobbar i block och att det nu kommer att vara sjöfart som gäller i ett halvår framöver.

Fick alla komma till tals eller var det bara ministern som pratade?

– Nej, alla 35 inbjudna fick lägga fram sina synpunkter på vad som behövs för att bevara svensk sjöfart. Det blev en hel whiteboard full. Ministern var väldigt tydlig med att hon inte ville ha någon diskussion, allt skulle fram.

Vilka synpunkter kom fram?

– Det var väldigt mycket men egentligen var ingen av alla punkter på tavlan ny, hon har hört dem alla förr.

Vad ska komma ut av det här mötet?

– Ministern lovade att regeringen ska presentera en strategi i samband med EU:s sjöfartsdagar i Göteborg 21–22 maj. Hon sa också att en del av oss som var på mötet i Stockholm kan räkna med att bli kontaktade igen.

Vad hoppas du av ministern?

– Det är nu det gäller, det är upp till bevis om nu regeringen ska prioritera sjöfarten det här halvåret. Vi från redarehåll tog inte upp de gamla frågorna om tonnageskatt och internationellt register men det gjorde ministern själv i slutet och sa att hon vet om att de är viktiga. Det är inte lång tid kvar till maj och vi vet inte vad de redan har för förslag i byrålådorna.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]