Hafnia poolar med Mitsui O.S.K. Lines

Hafnia Management, som drogs igång av svenska Marinvest för ungefär ett år sedan, inleder ett pool-samarbete med japanska jätten Mitsui O.S.K. Lines (Mol) i det samägda och nybildade bolaget Straits Tankers.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]bolaget Straits Tankers.

Det nystartade rederiet har kontor i Singapore och Köpenhamn och poolen består av LR1-fartyg, alltså fartyg mellan 45 000 och 80 000 ton dödvikt.

I dagsläget består poolen av 25 tankfartyg från MOL, svenska Marinvest och Gotlandsbolaget samt danska Nordic Tankers. Även United Arab Chemical Carriers i Dubai har beslutat att gå med.

– Med bättre ekonomiska förutsättningar på tankmarknaderna så är en konsolidering av flottorna den enda naturliga vägen framåt. Det är en win-win situation för samtliga parter, säger Lars Mossberg, vd för Marinvest.

– Vårt land står inför en utmaning efter naturkatastrofen, men tillsammans med Hafnia kan vi stödja återhämtningen efter jordbävningen utanför Japans nordöstra kust. Återhämtningen kommer att leda till tillväxt för världsekonomin och våra kunder, Tsuneo Watanabe, vd för MOL.

Soren Steenberg Jensen har utsetts till vd för Straits Tankers medan Kazuhiro Takahashi tar rollen som finansdirektör.

MOL opererar mer än 850 fartyg och har runt 9 500 anställda runtom i världen. Hafnia Management opererar 25 produkt– kemtankfartyg, i segmenten LR1, LR2 (80 000–160 000 dwt) och MR (25 000–45 000 DWT). Under 2011 tillkommer tre MR-nybyggen och under 2012–2013 tillkommer ytterligare sex MR-fartyg. Rederierna som ingår i Hafnia-samarbetet är Marinvest, Gotlandsbolaget, Lauritzen, Nordic Tankers, Kirk Kapital, L.G.R. Di Navigazione. De tre största aktörerna i Hafnia är Marinvest, Gotlandsbolaget och Lauritzen.

När Hafnia drogs i gång i fjol sa rederiet att man vill ”bli en stark spelare i segmenten över 30 000 dwt inom produkttank och kemtank.” 

– Det verkar som en bra idé i en dålig marknad. Vi ska försöka komma med i en uppåtgående trend, sade Marinvests Lars Mossberg, till Sjöfartstidningen den gången.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]