[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]den under sommaren 2019.
I juli 2017 skrev Sjöfartstidningen om byggnationen av det statliga rederiets miljöfärja, som blir ett systerfartyg till Neptunus. I ett pressmeddelande meddelar nu Färjerederiet att vägfärjan får namnet Tellus och att hon kommer att trafikera Gullmarsleden i Bohuslän. Färjan byggs som laddhybrid – därmed blir hon landets största miljövägfärja – och kommer att sättas i trafik innan laddstationerna kommit på plats vid Gullmarsfjorden.
Specialanpassade lösningar
– Från liknande projekt i våra grannländer vet vi att utmaningen med effektiv och snabb laddning av fartyget fordrar specialanpassade lösningar, och dessa kommer successivt att byggas, sedan den nya färjan tagits i drift, säger Färjerederiets projektledare Fredrik Skeppstedt i ett pressmeddelande.
297 passagerare
Tellus blir 100 meter lång och får en lastkapacitet på 600 ton. Vägfärjan kommer att ha plats för 80 bilar, 297 passagerare och får en maxfart på elva knop.
[/flowy_subscriber_only]