[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] Guinness World Records.
Justin Bieber kanske sprängde hundramiljonersvallen av Twitterföljare den första september. Men vad betyder väl det när nu Hong Kong-baserade containerrederiet OOCL dagen efter sällade sig till den celebra skaran av färska Guinnessrekordinnehavare genom att få sitt fartyg OOCL Hong Kong, på 21.413-TEU, registrerat som störst i världen?
Sex jättar
OOCL Hong Kong är nummer ett i en serie av sex containerjättar med samma kapacitet. Fartyget var också först att komma över 21.000 TEU:s kapacitet. Det tredje fartyget i serien, OOCL Japan, döptes i fredags på Samsung Heavy Industries.
OOCL har registrerat världsrekord hos Guinness tidigare, det var i april 2003, då OOCL Shenzhen slog rekord med sina 8.063 TEU – något som i dag känns lite … pyttigt.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Christer Bromander
Nu är det nog inget jubel i Köpenhamn!
Sven Svensson
Väldigt ofullständig artikel. Lite uppgifter om längd och bredd, DWT, GRT, maskinstyrka och så vidare hade varit trevligt.
Anna Janson
För den som vill veta mer: http://www.oocl.com/eng/pressandmedia/pressreleases/2017/Pages/01sep17.aspx
Henrik Hessleklint
Håller med dig. Om nu detta skall vara en sjöfartstidning, en facktidning, för branschfolk, så vill man läsa lite mer djupdykande artiklar och inget som man förväntar sig att Aftonblaskan hittat på nätet.
Anonymous
Vem är Justin Bieber och vad är Twitterföljare? Och vad har dessa med ett fartyg att göra?
carlos
General characteristics
Tonnage:
210,890 GT
NT
197,317 DWT
Length: 399.87 m (1,311.9 ft)
Beam: 58.80 m (192.9 ft)
Draught: 16.00 m (52.49 ft)
Depth: 32.50 m (106.6 ft) (deck edge to keel)
Installed power: 1 × Wärtsilä-Sulzer RTA96-C (1 × 80,080 kW)
Propulsion: Diesel-electric
Two shafts, fixed pitch propellers
Capacity: 21,413 TEU
Anonym
Sjöfartstidningen går brant utför,
Förvånande att tidningen missat att företaget Dennis Maritime lämnat in konkursansökan. Detta trots att tidningen publicerat ett betydande antal artiklar och notiser om samma företag.
Anna Janson
Tack för tipset.
Ingvar Bergman
Tag inte illla vid Dig Anna. Det var inget fel på artikeln. Och att någon inte ser kopplingen till Justin Bieber kan ingen på tidningen rå för.
Jag tycker SST har blivit bättre. Svårt att tillfredsställa alla läsare, både de som fortfarande seglar, landkrabbor som jag och en och annan som uppenbarligen havererat.
Anna Janson
Tack Ingvar 🙂
Justin Bieber
Det här fartyget kan köra flest tomma enheter i världen. Borde man inte mäta även containerbåtars storlek i DWT och GRT istället för TEU?
Artikeln är stängd för fler kommentarer