[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]gra av de svenska hamnarna.
– Vi har som tur är inte så mycket med dem att göra, säger Claes Johansson, sjöfartsansvarig i Luleå Hamn, till Sjöfartstidningen. Enligt honom tas det bara in en del fordon och maskindelar via hamnen i Luleå.
Finansieringsproblem
Det var under tisdagen som Northland Resources meddelade att de stoppar verksamheten i malmgruvan i Kaunisvaara i Pajala kommun. Detta ”för att bevara likviditet samt för att göra det möjligt att återuppta verksamheten när långsiktig finansiering säkrats”, som företaget skrev i ett pressmeddelande.
Ingen malm via svenska hamnar
Enligt flera medier innebär det att cirka 500 personer har varslats om uppsägningar i gruvan och hos andra berörda verksamheter. Men inga jobb är hotade i Luleå hamn – och inte heller i Piteå hamn, som likt Luleå bara tar emot fordon och maskindelar.
– Vi fördelar inte heller något av det som bryts i gruvan, säger Ola Isaksson som är logistikföretaget Shorelinks platschef i Piteå hamn.
”Vi får se på utvecklingen framöver”
Allt gods som transporteras från gruvan går via Malmbanan till Narvik där det lastas och fraktas ut med torrlastare. Enligt Northlands infrastrukturchef Andreas Lanto kommer de nu frakta malm dit, fram till nästa fartygs avgång.
– Efter det är det oklart vad som händer. Vi får se på utvecklingen framöver, det är det enda jag kan säga i nuläget.
Sjöfartstidningen har sökt Rune Arnøy, vd i Narviks hamn, för en kommentar.
[/flowy_subscriber_only]