Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Container | Ekonomi | Hamn/Logistik

För grunt för Indientrafik i Göteborg

Containertrafiken mellan Sverige och Indien begränsas av att farleden in till Göteborgs hamn är för grund.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rgs hamn är för grund.

Shipping Corporation of India, SCI, är det enda rederiet med direkttrafik mellan Sverige och Indien. Men trafiken hindras av att farleden in till Göteborgs Hamn är för grund.

– Det är ett akut problem för oss här och nu. Vi måste begränsa lasten på våra fartyg för att de ska kunna komma in till Göteborgs hamn, och därmed till Sverige. Vissa fartyg har till och med fått vända på kontinenten, säger Leif Lund, vd för Freightman, SCI:s svenska agent, i ett pressmeddelande från Göteborgs Hamn, vars ambition också är att fördjupa hamnen.

Ändå inte de största

SCI:s slinga mellan Sverige och Indien trafikeras av fartyg med kapacitet att ta 8.800 tjugofotscontainrar, vilka inte hör till de största fartygen att anlöpa hamnen.

– Problemen med djupgåendet gäller inte bara de största megafartygen, utan för alla fartyg från 6.600 containrar och uppåt. Det tror jag inte riktigt nått fram till politiker och beslutsfattare, säger Leif Lund.

Konkurrens

I dag är maximalt djupgående för containerfartyg i Göteborgs Hamn 13,5 meter. 

– Det behövs minst ett djupgående på 16 meter. Sverige är ett starkt exportland och Göteborg är den internationella storhamnen. Då måste hamnen stå sig i konkurrensen med andra stora hamnar i Europa, menar Leif Lund.

Öka frekvensen

Störst begränsningar får SCI, enligt Lund, med exporten från Sverige som ofta väger mycket – stål, papper, fordon och maskiner. Även importen skulle kunna vara större med bättre kapacitet i Göteborgs hamn.

– Med en djupare hamn, och med två kajer som kan hantera oceangående fartyg samtidigt, skulle vi kunna öka frekvens på Indienlinjer och köra med fullastade fartyg, vilket gynnar både ekonomi och miljö, säger Leif Lund.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]