Ett av Stena Bulks MR-tankfartyg kommer att utrustas med ett system för carbon capture.

Fotograf: Stena Bulk

Kategori: Tank

Grönt ljus för miljölösning på Stenafartyg

Genom ett konsortium med sju medlemsföretag har Stena Bulk nu fått ett principiellt godkännande av American Bureau of Shipping, ABS, för att installera ett system för koldioxidavskiljning på ett av sina fartyg.

Det är tillsammans med Oil and Gas Climate Initiative (OGCI), Global Centre for Maritime Decarbonization (GCMD) i Singapore, Netherlands Organization for Applied Scientific Research (TNO), Alfa Laval och Deltamarin som Stena Bulk nu har fått ett principiellt godkännande från det amerikanska klassningssällskapet American Bureau of Shipping (ABS) att använda ett system för koldioxidavskiljning ombord på ett av sina fartyg.

– Det är fantastiskt att kunna ta emot denna AIP från ABS och gå vidare mot att installera ett CCUS-system på en av våra Medium Range tankfartyg. Avancerad avskiljning av koldioxid är en av de centrala metoderna för att sjöfarten ska kunna uppfylla sina utsläppsmål kring koldioxid, säger Erik Hånell, vd och koncernchef på Stena Bulk i ett pressmeddelande.

Vill visa att det går

Projektet syftar till att visa upp att det är genomförbart att använda koldioxidavskiljning på ett fartyg och är ett av de största i sitt slag. Genom principgodkännandet har konsortiet möjlighet att gå vidare till nästa etapp, vilket inkluderar teknik, upphandling och byggande.

– Att installera ett CCUS-system på ett av våra fartyg visar vårt långsiktiga engagemang för teknisk innovation och hållbarhet. Vi avser att använda systemet utanför detta pilotprojekts ram och bevisa för marknaden vad som är möjligt genom samarbete, säger  Erik Hånell i pressmeddelandet. 

Projekt på två år

Det två år långa demonstrationsprojektet som går under namnet REMARCCABLE, (Realizing Maritime Carbon Capture to demonstration the Ability to Lower Emissions), kommer att undersöka insamling och lagring av koldioxid ombord för att på så sätt prova de operativa utmaningarna och möjligheterna.

Den första delen av projektet startades redan 2022, vilket involverade en teknisk designstudie. Den andra fasen innebär upphandling och konstruktion av en prototyp och fas tre är integrering på en MR-tanker och försök till sjöss.