[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]arna Holmen Grå och Flatskär och grundet Bulthålan. Enligt Sjöfartsverket har grundet i dag ett djup om 3,5 meter, men efter muddringen blir det minsta djupet 10,1 meter. Nu har Mark- och miljödomstolen gett grönt ljus för projektet.
– Det känns väldigt bra att domslutet har kommit. Faktum är att 1,6 miljoner passagerare årligen åker färja mellan Strömstad och Sandefjord i Norge. Cirka 160.000 ton gods fraktas av de två rederierna som kör på linjen, säger Bertil Skoog, Sjöfartsverkets projektledare, i en kommentar efter domslutet.
Behov sedan länge
Simuleringar vid Sjöfartsverkets simulatorcenter i Göteborg visade redan i januari 2018 att säkerhetsmarginalerna i aktuell passage vid hård vind kunde förbättras. Det är därför som Sjöfartsverket nu vill genomföra breddningen. När Color Line satte in den större färjan Color Hybrid på linjen sommaren 2019 såg Sjöfartsverket ytterligare argument för projektet för att undvika förseningar och inställda turer.
Totalt kommer cirka 8.000 kubikmeter fast berg att sprängas bort. Dessutom kommer två fyrar att uppföras för att komplettera de sedan tidigare uppförda kantfyrarna.
– Min bedömning är att de nya fyrarna kan komma på plats i början av hösten, säger Bertil Skoog.
Sjöfartsverket planerar för upphandling av muddringen så snart som möjligt och beräknar att muddringsarbetet kommer att genomföras under 2022. Arbetet som helhet beräknas ta cirka två månader.
Trafiken kommer igång igen
Pandemin har gjort att all färjetrafik mellan Strömstad och Sandefjord legat nere sedan i mars 2020. Men nu i början av juli har både Fjord Line och Color Line startat igång trafiken igen.
[/flowy_subscriber_only]