Kategori: Container | Fartygsaffärer | Skeppsbyggnad

Grimaldi beställer tre nya conros

Grimaldi har beställt ytterligare tre conrofartyg (container och roro) från Hyundai Mipo för leverans 2014, rapporterar analysföretaget Alphaliner. Fartygen, 24.400 dwt, har kapacitet för 800 teu, och ingår i Grande Marocco-serien. Under 2010 och 2011 levererades fem Grande Marocco-fartyg till Grimaldi i Neapel. Fartygen ska trada på Västafrika. I början av augusti beställde ACL (dotterbolag till Grimaldi) Atlantic fem G4-conrofartyg för leverans 2015. Fartygen ska byggas vid Hudong-Zhonghua Shipbuilding i Kina. Dimensionerna på fjärde generationen, G4, växer bara marginellt jämfört med generation tre, G3. Längden ökar från 292 meter till 296, bredden från 32,3 till 37,6. Djupgåendet blir i stort sett det samma, drygt 11 meter och dödvikten ökar från 43.100 till 45.000. Fartygens kapacitet ökar dock dramatiskt. Containerkapaciteten från 1.850 TEU till 3.800 TEU och ytan för roro-last ökas från 18.500 kvadratmeter till 28.900 kvadratmeter och den maximala takhöjden ökas från 6,2 meter till 7,4 meter.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]er.[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]