Gotlandsbolaget har som mål att erbjuda fossilfria överfarter i Gotlandstrafiken senast år 2045. Vätgas bedöms vara den bästa långsiktiga lösningen för trafiken och bolaget har under de senaste tre åren samarbetat med Uppsala universitet Campus Gotland i flera större forskningsprojekt med fokus på försörjningssystem för vätgas till sjöfarten och i synnerhet den framtida Gotlandstrafiken.
Nu fördjupas samarbetet då Gotlandsbolaget genom en donation finansierar en tvåårig postdoktoral forskartjänst med inriktning mot just försörjningssystem för vätgas för sjöfarten.
– Vi har under drygt tre år haft ett nära samarbete med Uppsala universitet, Campus Gotland under ledning av Björn Samuelsson och Stefan Ivanell. Samarbetet har ökat våra kunskaper om vätgasproduktion och fyllning av vätgas ombord på fartyg i väsentlig grad, inte minst vad det gäller utmaningarna, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, i ett pressmeddelande.
Bidrar till långsiktigt mål
Finansieringen stärker enligt rederiet det befintliga samarbetet mellan parterna. Genom det industriella samarbetet med Gotlandsbolaget kommer Uppsala universitet att bidra till det långsiktiga målet att ha en fossilfri Gotlandstrafik senast år 2045.
– Omställning inom energiområdet är avgörande för klimatet, varför detta är ett mycket viktigt forskningsprojekt för oss. Uppsala universitet och Gotlandsbolaget delar tron på att forskning om lokala samhällsutmaningar har en viktig roll såväl i närområdet som internationellt, säger Jenny Helin, rektorsråd vid Uppsala universitet Campus Gotland.
Satsar stora resurser
Omställningen inom Gotlandstrafiken måste vara såväl klimatmässig som ekonomiskt hållbar, menar Håkan Johansson.
– Gotlandsbolaget satsar stora resurser på att ligga långt fram, och vi tror att vårt bidrag till att möjliggöra tillämpad forskning inom området är en pusselbit för omställningen inom såväl Gotlandstrafiken som sjöfarten i stort, säger Håkan Johansson.