En illustration på Gotlandsbolagets nya katamaran Gotland Horizon X.

Kategori: Färjetrafik | Skeppsbyggnad

Gotlandsbolaget ett steg närmare vätgaskatamaran

Gotlandsbolaget och det australiensiska varvet Austal har tecknat en avsiktsförklaring om att ingå ett avtal för designen av Gotland Horizon X, en snabbgående katamaran som bland annat kommer att kunna köras på vätgas.
Tillsammans med det australiensiska varvet Austal Limited har Gotlandsbolaget för avsikt att utveckla designen av en 130 meter lång snabbgående katamaran, med en multifuel-lösning som är designad för fossilfria drivmedel, vilket innebär att den kan drivas med bland annat vätgas.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]paragraph –>

Tillsammans med det australiensiska varvet Austal Limited har Gotlandsbolaget för avsikt att utveckla designen av en 130 meter lång snabbgående katamaran, med en multifuel-lösning som är designad för fossilfria drivmedel, vilket innebär att den kan drivas med bland annat vätgas.

– Det här är ett viktigt steg i vår klimatresa. Vi arbetar med att utveckla framtidens fartyg, och presenterade under 2022 det andra fartygskonceptet i vår Horizonserie, Gotland Horizon X. Det är en snabbgående katamaran som kommer kunna drivas med fossilfria drivmedel, och som vi tror blir ett utmärkt komplement i Gotlandstrafiken. Hon kommer att användas framför allt under sommarhalvåret och kunna göra resan mellan Gotland och fastlandet på under 3 timmar, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget i ett pressmeddelande.

Rederiet presenterade projektet första gången under hösten 2022 under namnet Gotland Hydrocat.

Rederiet har tidigare kommunicerat en ambition om att kunna beställa katamaranen senast 2025 för att sätta i trafik till 2030. Gotland Horizon X kommer att kunna gå i 35 knop, ta 1.650 passagerare och ha utrymme för 450 personbilar.

– Fartygets design baseras på Gotlands och våra resenärers behov att kunna resa med kort överfartstid och till konkurrenskraftiga priser, utan att belasta klimatet eller miljön negativt. För att minimera energibehovet och få en hög verkningsgrad, utvecklar vi energisnåla skrov, minimerar vikt, optimerar energiförbrukare ombord och effektiviserar drift och flöden i hela fartyget. Austal är ledande inom utvecklingen av stora katamaraner och de är en utmärkt partner för att ta Horizon X vidare, säger Christer Bruzelius, Gotland Tech Development, i pressmeddelandet.

För australiensiska Austal är avsiktsförklaringen en viktig milstolpe när det gäller framtidens höghastighetsfartyg. 

– Austal utvecklar skrov som är optimerade för olika typer av drivmedel och framdrift, bland annat vätgas och elektricitet. Vi erbjuder lösningar för rederier som har behov av snabbgående fartyg och ser fram emot att arbeta tillsammans med Gotlandsbolaget för att ta fram en ny, spännande design med hög kvalitet, säger Paddy Gregg, vd på Austal i pressmeddelandet.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]