Fotograf: Rederi AB Gotland

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Gotlandsbolaget beställer LNG-syster

Rederi AB Gotland beställer ytterligare en LNG-driven färja från Kina. Leveransen beräknas till 2018.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]sen beräknas till 2018.

För drygt ett halvår sedan meddelade Rederi AB Gotland att man beställer ett LNG-drivet passagerar- och godsfartyg från det kinesiska varvet GSI (Guangzhou Shipyard International Co Ltd), en beställning som var ett krav i det tioåriga avtalet med Trafikverket för åren 2017-2027. Nu kommer beskedet att man utnyttjar sin option för att beställa ett identiskt systerfartyg åt Destination Gotland, som likt fartyg nummer ett kommer att ha plats för 1.650 passagerare.

Rutinerad förhandlare

Eric David Nilsson är tidigare vd och styrelseordförande för Rederi AB Gotland och något av en nestor i det 150-åriga rederiet. Trots att han idag är 88 år agerade han förhandlare åt bolaget gentemot det kinesiska varvet vid beställningarna av fartygen.

– Vi har alltid haft som målsättning vid nybeställningar att beställa två systerfartyg åt gången. Vi började med det 1970 i dåvarande Jugoslavien och fortsatte sedan vid Öresundsvarvet. Även de som nu går nu i trafik och är byggda i Kina är systerfartyg, säger han till Sjöfartstidningen.

Många fördelar

Enligt Eric David Nilsson finns det många fördelar med att beställa identiska systerfartyg vid nybeställningar.

– Det är väldigt bra både finansiellt och tekniskt. Man kan ha gemensamma reservdelar och besättningen kan byta mellan fartygen. För varvet blir det besparingar eftersom varvspersonalen flyttar från det första fartyget till andra, man slipper nya ritningar och kan effektivisera inspektionerna. Sammantaget innebär det att vi nu kunde få ett väldigt förmånligt pris.

Tre miljarder totalt

Prislappen för de två fartygen landar nu på cirka tre miljarder kronor, där det första fartyget levereras 2017 och det andra fartyget någon gång under 2018 – det exakta datumet är ännu oklart beroende på underleverantörer och andra faktorer.

– Fartygen har en högt utvecklad skrovform för att minska luftmotståndet. De är också miljöanpassade efter kommande miljöregler, så långt man nu kan se in i framtiden, säger Eric David Nilsson som gärna vill lyfta fram hur bra kineserna är att förhandla med:

– De är väldigt raka och håller benhårt vad de lovar. Det är aldrig fråga om förseningar eller något knot. GSI-varvet är ju Kinas största varv och ett av de största varven i världen, och de vill nog väldigt gärna visa hur duktiga de är på att bygga sådana här fartyg.

Olika möjligheter

Samtidigt som det sedan tidigare uppgetts att den första LNG-färjan ska gå på linjen Nynäshamn-Visby och ersätta de två mindre färjor (HSC Gotlandia och HSC Gotlandia II) som går där idag, är det ännu inte helt klart var LNG-färjan nummer två kommer att sättas in.

– Den här andra färjan vi nu har beställt var ju inte inkluderad i Trafikverkets upphandling, så vi har lite olika möjligheter att se var den passar in bäst. Samtidigt har vi förstås en förpliktelse att beakta gotlandstrafikens behov och se vad som behövs. Men inga beslut är ännu fattade, och vi har några år på oss att bestämma det hela.

Oklart med bunkringen

Även när det gäller LNG-bunkringen är det enligt Eric David Nilsson mycket som fortfarande hänger i luften.

– Vi vet att LNG-leverantörerna försöker få tillstånd till en LNG-terminal i Visbys hamn, men att regionen inte är så pigg på det. Eftersom rören för gasen av tekniska skäl måste vara nära kajplatsen är de väl oroliga för att det skulle störa utseendet i hamnen. De vill hellre att terminalen läggs i Nynäshamn, där det å andra sidan är snålt om utrymmet.

Gasleverantörernas ärende

Eric David Nilsson poängterar dock att frågan om placeringen LNG-terminal inte är deras ärende i första hand, utan snarare ett ärende för gasleverantörerna.

– Det går ju också att bunkra från sjön i likhet med vad som sker med Viking Grace, vilket vad jag förstår fungerar alldeles utmärkt. Vi kan ju också köra med diesel i värsta fall. Men jag vet att det pågår resonemang mellan gasleverantörerna och myndigheterna. Och dessutom så levereras färjorna inte förrän 2017 och 2018, så vi har ju tid på oss.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Frederick AUVRAY

    En tips
    Mannen bakon Visby och Gotland färjor beställning i 2003 var den franska shipbroker Bary Rogliano Salles. Detsamma för dessa LNG färjor som ska leveras av samma varvet i Kina för ungefär 20 % mindre pengar än en liknande färja byggt i Väst Europa.

  • Klaus Holm

    Fremsyn.Bare det kunne inspirere på Bornholm. Gør som svenskerne!

  • Framtiden

    Kul med miljövänliga fartyg! Hoppas att DG nu låter alla svenskar betala lika mycket(eller litet) för biljetten, Gotlänning eller Fastlänning.

  • Anonymous

    Varför inte metanol, som dessutom framställs av LNG? Eller kanske sänka farten några knop och spara både bränsle och miljö? Det finns stora risker med LNG och minsta lilla incident kommer att leda till ändrade regelverk, som kanske tom innebär ett framtida förbud. Jag kan redan se ett problem med ISPS och gashantering och hur är det tänkt att hantera gasen vid ett påtvingat varvsbesök?

    • Gör rätt nu

      Finns det tillräckliga val av metanolmaskiner till såna här fartyg ännu? Allt som spar miljön(lägre fart bla) för kommande generationer ska vi som ansvarar för jorden just nu, använda såklart. Det räcker med att kryssningsjättarna spolar ut bajs och kiss som vi alla dyker och plaskar i nu till sommaren.

      • Henrik

        Har sagt det forut och sager det igen:
        Kryssningsfartygen har idag avancerade reningsanlaggningar ombord for allt avloppsvatten. Inget kiss o bajs spolas ut, endast renat vatten.
        For ovrigt sa stipulerar MARPOL ett avstand fran narmaste land, dvs ocksa minsta kobbe, pa 12NM for att pumpa svartvatten overbord. Det ar de regler som galler for alla fartyg. tror inte det ar sa manga som dyker o plaskar sa langt ute till havs. da ar det varre med fritidsbatar……..

        • Urk

          ” Inget kiss o bajs spolas ut, endast renat vatten”. Hmm, är inte så säker på att du har rätt där. Dessutom blandas ju allt förr eller senare….

          http://www.svd.se/kryssningsjattar-tommer-sitt-avloppsvatten-i-ostersjon

          • Anonymous

            Utsläpp av sewage regleras i MARPOL IV, (SVD´s artikel har inte ett enda rätt någonstans)

            • Wallraff

              Reglera och efterleva är väl olika begrepp..?

  • JK

    Eric David Nilsson ar en otrolig man med stora visioner, etilk och moral som fa!
    Bara att gratulera till annu ett fint projekt.

  • Salte Per

    Var e båten som skulle komma före jul va? Kvar I Kina!!!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]