Regeringen vill se alternativ till Visby hamn.

Fotograf: Jürgen Howaldt

Kategori: Arbetsmarknad | Passagerarsjöfart

Gotlandsbåten säger inte upp personalen

Trots Gotlandsbåtens kris kommer inte personalen att sägas upp – totalt har rederiet 78 anställda.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] rederiet 78 anställda.

Enligt ledningen för Gotlandsbåten ska nu alltså den svenska besättningen om 23 personer (intendentur och matroser) ha flugits hem till Sverige efter att ha tillbringat över två veckor på plats i Grekland.

Runt ett 60-tal personer inom Seko Sjöfolks avtalsområde har säsongsanställning på färjan Västervik. Utöver det tillkommer landpersonal inom administration och marknad, totalt rör det sig om 78 anställda ombord och i land.

I ett pressmeddelande säger Gotlandsbåten att rederiet inte kommer inte säga upp personalen i dagsläget. 

”Vi har inte resurser”

Det stabilitetstest av färjan som var inbokat den 25 juni fick ställas in på grund av den strejk, som Gotlandsbåten uppger, pågår i hamnen i Pireus.

”Detta gjorde att styrelsen var tvungen att fatta drastiska beslut. Gotlandsbåten AB vågar inte sätta någon tillit till de datum för avfärd som företaget får lovade. Detta gör att vi inte kan kommunicera ut ett startdatum i nuläget”, skriver rederiet i pressmeddelandet.

Rederiets ”målsättning” är att betala tillbaka pengarna till alla förbokade och betalda biljetter, men Gotlandsbåten bryter sitt tidigare löfte om att ombesörja ombokningar till Destination Gotland.

”Vi är ett nystartat lågkostnadsbolag och har helt enkelt inte de resurser som krävs, varken finansiellt eller personalmässigt. Vi har inget fartyg i dag, därför har vi inga intäkter.”

Många miljoner

Gotlandsbåten uppger att man kommer att sätta in fartyget i trafik så fort det bara går, även om det blir en kort trafikperiod. På företagets hemsida slutar turlistan den 17 augusti,

”Vi har redan investerat så mycket i fartyg, infrastruktur, bokningssystem och marknadsföring. Vi har redan personalen på plats. Varenda krona vi kan köra in i sommar räknas. Det är styrelsens bedömning. Vi satsar långsiktigt.”

Som Sjöfartstidningen tidigare har skrivit har stora summor investerats i projektet – många miljoner kronor. Och då gäller det inte bara själva Gotlandsbåten utan till exempel Västerviks kommun som har investerat 6,1 miljoner kronor för att förbereda Lucernahamnen i Västervik för passagerartrafik till Gotland. Dessutom har kommunen avsatt 1 miljon för att marknadsföra Västervik i samband färjetrafiken.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]