Fotograf: Gotlandsbåten

Kategori: Hamn/Logistik | Passagerarsjöfart | Reparationsvarv

Gotlandsbåten kan inte lägga till vid kaj

Gotlandsbåten måste hyra in en pråm eller linkspan för att kunna lägga till vid färjeläge 4 i Visby hamn – en kostnad på flera miljoner.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tnad på flera miljoner.

Gotlandsbåtens inchartrade färja M/V Västervik som har ett djupgående på 5,45 meter och bredd på 25 meter, är för stor för att komma hela vägen in till kaj vid färjeläge 4 i Visby hamn som är en så kallad L-kaj.

– Detta kommer inte att vara färjans ordinarie färjeläge, men kajen kommer att användas 25 gånger under sommaren och vi behöver hitta en lösning för att hon ska kunna lägga till. Vi tittar både på en pråm och en linkspan och har kontakt med svenska leverantörer och en leverantör i Holland respektive Polen, säger Lars Meijer, vd för Gotlandsbåten, till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– Vi räknar med en extrakostnad på 100.000 per anlöp i Visby och totalt 2,5 miljoner för hela sommaren. Sen tillkommer ju kostnader för faciliteter i land som incheckning, toaletter, väderskydd och liknande. 

Oavsett om Gotlandsbåten väljer en pråm eller linkspanlösning krävs myndighetsgodkännande.

Besättningsfrågan inte löst

Gotlandsbåten ska träffa representanter från Seko Sjöfolk och Sjöbefälsföreningen senare i mars för att träffa avtal gällande den delen av besättningen som rederiet kommer att anställa.

– Det blir primärt cateringpersonal och här talar vi om en 60 personer. Vi kommer att hyra in färjans befintliga däck- och maskinbesättning på 30 personer men vi kommer också att anställa en 6-7 svenskar också i däck och maskin. Totalt kommer vi att ha en ombordbesättning på 100 personer inklusive de inhyrda.

100 miljoner

Färjan M/V Västervik (Princess T) som ägs av det grekiska rederiet Endeavor Shipping Co befinner sig just nu på reparationsvarv i Istanbul men om en vecka ska hon segla till Pireaus för slututrustning. Hon väntas ankomma till Sverige i början av juni. Ombyggnaden och renoveringen går loss på cirka 100 miljoner, en investering som ägaren står för. 

Ombyggnaden och säkerhetsuppgraderingen av fartyget omfattar bland annat stålarbeten, skrovrenovering, tankarbeten, nya rördragningar, uppgradering av el, uppfräschning av hytter och publika miljöer, ny köksutrustning och så vidare.

– Vi har en teknisk inspektör som har varit på varvet i Turkiet och han kommer att segla med till Grekland för att vara med om slutfasen.

M/V Västervik, byggd 1986 vid japanska Kurushima Onishi, har en längd på 150 meter och bredd på 25 meter. Marschfarten är 22 knop. Fartyget tar 1.200 passagerare och har 300 hyttplatser. Det finns plats för 400 bilar. Under sommartrafiken i Sverige får hon Cypernflagg.

Röda siffror

Gotlandsbåten som kommer att trafikera mellan Västervik och Visby från mitten av juni till mitten av augusti har hittills sålt 10.000 av 250.000 tillgängliga biljetter.

– Når vi en beläggning på 60 procent får vi vara nöjda, vi kommer inte att uppnå breakeven i år, säger Lars Meijer. 

M/V Västervik gör den första seglingen den 16 juni.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]