M/V Västervik (Princess T) byggdes 1986 i Japan.

Fotograf: Gotlandsbåten

Kategori: Passagerarsjöfart | Hamn/Logistik | Reparationsvarv

Gotlandsbåten kan inte lägga till vid kaj

Gotlandsbåten måste hyra in en pråm eller linkspan för att kunna lägga till vid färjeläge 4 i Visby hamn – en kostnad på flera miljoner.

Gotlandsbåtens inchartrade färja M/V Västervik som har ett djupgående på 5,45 meter och bredd på 25 meter, är för stor för att komma hela vägen in till kaj vid färjeläge 4 i Visby hamn som är en så kallad L-kaj.

– Detta kommer inte att vara färjans ordinarie färjeläge, men kajen kommer att användas 25 gånger under sommaren och vi behöver hitta en lösning för att hon ska kunna lägga till. Vi tittar både på en pråm och en linkspan och har kontakt med svenska leverantörer och en leverantör i Holland respektive Polen, säger Lars Meijer, vd för Gotlandsbåten, till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– Vi räknar med en extrakostnad på 100.000 per anlöp i Visby och totalt 2,5 miljoner för hela sommaren. Sen tillkommer ju kostnader för faciliteter i land som incheckning, toaletter, väderskydd och liknande. 

Oavsett om Gotlandsbåten väljer en pråm eller linkspanlösning krävs myndighetsgodkännande.

Besättningsfrågan inte löst

Gotlandsbåten ska träffa representanter från Seko Sjöfolk och Sjöbefälsföreningen senare i mars för att träffa avtal gällande den delen av besättningen som rederiet kommer att anställa.

– Det blir primärt cateringpersonal och här talar vi om en 60 personer. Vi kommer att hyra in färjans befintliga däck- och maskinbesättning på 30 personer men vi kommer också att anställa en 6-7 svenskar också i däck och maskin. Totalt kommer vi att ha en ombordbesättning på 100 personer inklusive de inhyrda.

100 miljoner

Färjan M/V Västervik (Princess T) som ägs av det grekiska rederiet Endeavor Shipping Co befinner sig just nu på reparationsvarv i Istanbul men om en vecka ska hon segla till Pireaus för slututrustning. Hon väntas ankomma till Sverige i början av juni. Ombyggnaden och renoveringen går loss på cirka 100 miljoner, en investering som ägaren står för. 

Ombyggnaden och säkerhetsuppgraderingen av fartyget omfattar bland annat stålarbeten, skrovrenovering, tankarbeten, nya rördragningar, uppgradering av el, uppfräschning av hytter och publika miljöer, ny köksutrustning och så vidare.

– Vi har en teknisk inspektör som har varit på varvet i Turkiet och han kommer att segla med till Grekland för att vara med om slutfasen.

M/V Västervik, byggd 1986 vid japanska Kurushima Onishi, har en längd på 150 meter och bredd på 25 meter. Marschfarten är 22 knop. Fartyget tar 1.200 passagerare och har 300 hyttplatser. Det finns plats för 400 bilar. Under sommartrafiken i Sverige får hon Cypernflagg.

Röda siffror

Gotlandsbåten som kommer att trafikera mellan Västervik och Visby från mitten av juni till mitten av augusti har hittills sålt 10.000 av 250.000 tillgängliga biljetter.

– Når vi en beläggning på 60 procent får vi vara nöjda, vi kommer inte att uppnå breakeven i år, säger Lars Meijer. 

M/V Västervik gör den första seglingen den 16 juni.

Kommentarer

  • sjöman

    Det blir säkert rysk besättning!

  • Lars Nilsson

    Tror inte på det här förrän jag ser det i drift.

  • Nisse

    ”Ska träffa företrädare för SEKO och Sjöbefälsföreningen senare i mars”. Därefter ska de göra urval av de 60 som ska anställas, de kanske har börjat redan trots att de inte vet vilka villkor som kan erbjudas. Det som erbjuds är en anställning i ca två månader över bästa sommaren. Det krävs nog bra villkor för att få personal med önskad kompetens.

  • Anonym

    Helt sinnesjukt dåligt av Gotlandsbåten att inte flagga svenskt, i inrikestrafik dessutom!
    Skyller på uteblivet stöd.
    Man ska inte ge sig in om man inte har kapital nog att köra med vitt mjöl i påsen!

    • Anonym

      När du skriver dessa rader skall du betänka att svenskflaggade fartyg kör i inrikestrafik i andra länder. Är marknaden öppen så är den.

      • Förnamn och efternamn…

        Nyfiken vilka Svenskflaggade fartyg kör inrikes i andra länder ?

  • Leif Nilsson

    Kan de verkligen med att köra en färjelinje mellan Gotland och fastlandet med icke.-svensk bemanning! Vad säger gotlänningarna själva, regeringen, inblandade kommuner, fackföreningar? Eller finns inte svenska sjömän att tillgå?
    Och beträffande att komma till kaj; var det inte ett liknade problem för ett antal år sedan? Det nya fartyget tagit i trafik var för stort för Visby hamn!

  • medusam

    snikvikbåten blir ett stort fjasko

  • Ola Conny

    fortfarande kvar i torrdockan i Grekland. Årets stora bluff

  • ryttare

    hej,ja ryssar el ukrainare i maskin,o fillipos på däck,men alla vi arbetslösa svenska sjömän med flera år på nacken duger inte vi då,vad är felet ,,att vi ska ha rätt lön el,det är stor skam,och vad gör våra sjöfack då,för att stoppa detta ,svensk flagg o svenska avtal o svensk besättning,,så vi kan få jobb,,tack för ordet.

  • Anonym

    Om alla solidariskt struntade att åka med denna skitbåt (om den över huvudet taget kör)så faller hela projektet

  • Anonym

    om svenskflaggade fartyg kör med låglönebesättning i andra länder gör väl inte det hela bättre.
    det rör sej om värderingar ,det borde förbjuda sej självt ,man vill väl inte själv jobba för låg lön och dåliga avtal,denna nedre gräns hör inte hemme i svensk arbetsrätt .Jag har ännu inte sett en redare som betalar mer än normen och fackets avtal i sverige ,trots allt snack om individuell lönesättning och lön efter prestation som det så vackert heter.men att höja sin egen lön det går fint,det är ledare som sätter standard och ser till att vi har denna situtionen,såväl redare som fack har lyckats att försämra situationen för svenska sjömän ,frågan måste lösas politiskt ,skall man ha stöd och support från samhället måste man ha rättvisa löner hela vägen.

  • Bo Ek

    Är hon isklassad? Grekiska fartyg brukar inte vara det

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.